( أِعْرَابُ لإِسِمْ )
Sebagaimana yang diketahui, tanda-tanda dihuruf terakhir bagi kalimah Isim (i'raab) ialah ـُـ atau ـٌـ . Walaupun begitu tanda-tanda tersebut akan bertukar menjadi ـِـ dan ـٍـ apabila:
1. Ada sendikata sebelum kalimah Isim itu.
فِي كِتَابٍ | <-- | كِتَابٌ | + | فِي |
2. Apabila Isim itu adalah lafadz Isim kedua yang disandarkan (مُضَافٌ اِلَيْهِ) dalam dua lafadz Isim yang bersandaran (إِضَافَةٌ).
رَسُولُ اللَّهِ | كِتَابُ اللَّهِ |
Tanda ـُـ atau ـٌـ pada kalimah Isim akan berubah menjadi ـَـ atau ـًـ ;
1. Apabila ada ungkapan penafian لآ sebelumnya manakala penafian itu adalah muktamad.
Contoh:لآإِلَهَ إِلاَّاللَّهُ
Tidak ada Tuhan melainkan Allah (37:35)
لاَّ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ
Tidaklah menjadi kesalahan atas kamu (2:236)
لاَ عِلْمَ لَنَا
Kami tidak mempunyai pengetahuan (2:32)
لاَ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ
Tidak ada paksaan dalam agama (2:256)
2. Apabila Isim itu didahului sebelumnya oleh إِلاَّ (kecuali atau melainkan).
Contoh:فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِيسَ
Maka telah sujud mereka melainkan Iblis (2:34)
كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلاَّ وَجْهَهُ
Tiap-tiap sesuatu akan binasa kecuali ZatNya (28:88)
فَذَرُوهُ فِي سُنبُلِهِ إِلاَّ قَلِيلاً مِّمَّا تَأْكُلُونَ
hendaklah kamu tinggalkannya pada tangkainya kecuali sedikit daripada apa yang kamu makan (12:47)
3. Apabila kata seruan يَـا (Ya!) diikuti oleh dua katanama Isim yang bersandaran. Perubahan ialah pada Isim yang pertama (مُضَافٌ).
Contoh:Ya! Abdullah | يَا عَبْدَاللَّهِ | <-- | عَبْدُاللَّهِ | + | يَا |
Ya! Tuhan kami | يَا رَبَّـنَا | <-- | رَبُّـنَا | + | يَا |
Ya! Ahli Kitab | يَا أَهْلَ الْكِتَابِ | <-- | أَهْلُ الْكِتَاب | + | يَا |
Nota: Kalimah يَا tidak memberi kesan apa-apa kepada Nama Khas selepasnya.
يَا مَرْيَمُ | يَا اللَّهُ | يَا إِبْرَاهِيْمُ |
4. Apabila kalimah Isim didahului oleh kata-kata إِنَّ (sesungguhnya), أَنَّ (bahawasanya), لَـكِنَّ (tetapi) atau لَعَلَّ (boleh jadi).
Contoh:إِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ
Sesungguhnya Tuhanmu Maha Bijaksana (6:83)
أَنَّ اللّهَ عَلَىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
bahawasanya Allah atas tiap-tiap sesuatu Amat Berkuasa (2:106)
وَلَـكِنَّ الشَّيَاطِينَ كَفَرُواْ
akan tetapi syaitan-syaitan itulah yang telah kufur(2:102)
لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذَلِكَ أَمْرًا
boleh jadi Allah akan mengadakan, sesudah itu, sesuatu perkara (yang lain) (65:1)
5. Apabila tanda ـَـ digunakan untuk Isim yang merupakan objek kepada kata kerja (Fi'il).
Contoh:خَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ
telah menjadikan Ia oleh Allah Langit-Langit dan Bumi (29:44)
وَقَتَلَ دَاوُدُ جَالُوتَ
telah membunuh ia oleh Daud akan Jalut (2:251)
6. Apabila tanda ـًـ digunakan untuk Isim yang merupakan objek dalam bentuk Isim Fa'il (kata nama yang asalnya kata kerja) yang memberi penekanan (emphasis) kepada katanama kerja berkenaan.
Contoh:فَصَّلْنَاهُ تَفْصِيلاًَ
Kami telah terangkannya dengan nyata (17:12)
فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَابًا يَسِيرًا
Maka akan diperiksa perhitungannya dengan pemeriksaan yang mudah (84:8)
7. Apabila tanda ـًـ digunakan untuk Isim yang merupakan objek yang bermaksud masa dan tempat.
Contoh:سَيَعْلَمُونَ غَدًا
mereka akan mengetahui esok (54:26)
وَنُدْخِلْكُم مُّدْخَلاً كَرِيمًا
dan Kami akan masukkan kamu ke tempat masuk yang mulia (di Syurga) (4:31)
Nota: Contoh Isim Masa:
مَسَاءً | يَوْمًا | نَهَارًا | لَيْلاً |
Nota: Contoh Isim tempat:
أَمَامَ | لَدَى | عِنْدَ | تَحْتَ | فَوْقَ |
8. Apabila tanda ـًـ digunakan untuk Isim yang merupakan objek yang menerangkan keadaan ( حال ) subjek dan/atau objek.
Contoh:وَتَرَكُوكَ قَائِمًا
dan mereka meninggalkan kamu berdiri (62:11)
فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفًا
dan mereka keluar daripadanya (kota itu) dengan rasa takut (28:21)
وَلَن تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولاً
dan engkau tidak akan sampai (sama dengan) gunung yang tinggi (17:37)
9. Apabila tanda ـًـ digunakan untuk Isim yang merupakan predikat selepas perkataan كَانَ
Contoh:إِنَّ اللّهَ كَانَ غَفُورًا رَّحِيمًا
sesungguhnya Allah telah adalah Dia Maha Pengampun, Maha Penyayang (4:23)
وَمَا كَانَتْ أُمُّكِ بَغِيًّا
dan tidaklah (bukanlah) ibumu perempuan jahat (19:28)
No comments:
Post a Comment