FI'IL MENGANDUNGI HAMZAH ( ء )
Al-Fi'l al-Mahmuz ( الفعل المهموز )
Al-Fi'l al-Mahmuz ( الفعل المهموز )
Dalam bahasa Arab Alif ( ا ) adalah huruf vokal apabila ia tidak bertanda apa-apa (tiada harakat). Alif yang berharakat sebenarnya ialah huruf konsonan Hamzah (ء).
Hamzah dalam Fi'il boleh berada diawal, ditengah atau diakhir kalimat berkenaan; contoh:-
Di awal kalimat | أَمِنَ | أَكَلَ | أَخَذَ |
Di tengah kalimat | جَأَرَ | بَئِسَ | سَأَلَ |
Di akhir kalimat | بَرَأَ | خَطَأَ | قَرَأَ |
Secara ringkas, kalimat-kalimat Fi'il seperti diatas boleh didapati didalam Al-Quran dalam pelbagai bentuk, iaitu:-
Hamzah sebagai huruf diawal kalimat
Fi'il Madhi | أَخَذَ |
Fi'il Mudhari' | يَأْخُذُ |
Fi'il Amar | خُذْ |
Fi'il Nahyi | لا تَأْخُذْ |
Subjek | ءَاخِذٌ |
Objek | مَاْخُوْذٌ |
Madhi Majhul | أُخِذَ |
Mudhari' Majhul | يُؤْخَذُ |
Hamzah sebagai huruf ditengah kalimat
Fi'il Madhi | سَأَلَ |
Fi'il Mudhari' | يَسْأَلُ |
Fi'il Amar | سَلْ/إِسْئَلْ |
Fi'il Nahyi | لا تَسْألْ |
Subjek | سَائْلٌ |
Objek | مَسْئُوْلٌ |
Madhi Majhul | سُئْلَ |
Mudhari' Majhul | يُسْأَلُ |
Hamzah sebagai huruf diakhir kalimat
Fi'il Madhi | قَرَأَ |
Fi'il Mudhari' | يَقْرَأُ |
Fi'il Amar | إِقْرَأَ |
Fi'il Nahyi | لا تَقْرَاْ |
Subjek | قَارِئٌ |
Objek | مَقْرُوْءٌ |
Madhi Majhul | قُرِئٌ |
Mudhari' Majhul | يُقْرَأُ |
Contoh Hamzah sebagai huruf diawal kalimat
حَتَّى إِذَا جَاءَ أَمْرُنَا
sehingga apabila telah datang hukum Kami(11:40)
الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ
orang-orang yang menyeru manusia supaya berlaku adil (3:21)
وَأُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ
dan aku diperintahkan supaya menjadi dari golongan yang beriman (10:104)
فَافْعَلُواْ مَا تُؤْمَرُونَ
maka (sekarang) kerjakanlah apa yang telah diperintahkan kepada kamu melakukannya (2:68)
وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ
dan perintahkanlah keluarga serta umatmu mengerjakan sembahyang (20:32)
Contoh Hamzah sebagai huruf ditengah kalimat
سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ
bertanya seorang yang bertanya tentang azab yang akan sampai (70:1)
يَسْأَلُونَكَ عَنِ الأَهِلَّةِ
mereka bertanya kepadamu (Wahai Muhammad) mengenai anak-anak bulan (2:189)
أَمْ تُرِيدُونَ أَنْ تَسْأَلُواْ رَسُولَكُمْ
Atau adakah kamu pula hendak bertanya kepada Rasul kamu (2:108)
وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ
dan apabila anak perempuan yang ditanam hidup-hidup itu ditanya... (81:8)
وَلا تُسْأَلُونَ عَمَّا كَانُواْ يَعْمَلُونَ
dan kamu tidak akan ditanya tentang apa yang mereka kerjakan (2:134)
ءَايَاتٌ لِّلسَّائِلِينَ
beberapa tanda bagi orang-orang yang bertanya (12:7)
وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَّسْئُولُونَ
Dan tahanlah mereka (kerana) sesungguhnya mereka akan disoal (37:24)
Contoh Hamzah sebagai huruf diakhir kalimat
كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ
bagaimana Allah telah memulakan ciptaan (makhluk-makhluk)Nya (29:20)
فَإِذَا قَرَأْنَاهُ فَاتَّبِعْ قُرْءَانَهُ
oleh itu, apabila Kami telah menyempurnakan bacaannya, maka hendaklah engkau ikuti bacaannya (75:18)
اللَّهُ يَبْدَأُ الْخَلْقَ
Allah memulakan kejadian (30:11)
يَقْرَءُونَ الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكَ
orang-orang yang telah membaca Kitab-kitab yang diturunkan dahulu sebelum engkau (10:94)
لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ
supaya engkau membacakannya kepada manusia (17:106)
إِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ
bacalah (Wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang telah menciptakan (menjadikan) (96:1)
فَاقْرَءُواْ مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْءَانِ
maka bacalah mana-mana yang mudah (dibaca) dari Al-Quran(73:20)
VOKABULARI FI'IL MENGANDUNGI HURUF HAMZAH
A) Fi'il dengan hamzah diawal kalimat
abadi (selamanya) | يَأْبُدُ | أَبَدَ |
jejak (kesan peninggalan) | يَأْثِرُ | أَثَرَ |
berbuat dosa | يَأْثِمُ | أَثِمَ |
upah/balasan/ganjaran | يَأْجُرُ | أَجَرَ |
tetapkan masa (tempoh) | يَأْجَلُ | أَجَلَ |
ambil/terima | يَأْخُذُ | أَخَذَ |
mengikat janji/beban | يَأْصُرُ | أَصَرَ |
hilang (bagi bintang2, planet, dll) | يَأْفُلُ | أَفَلَ |
memakan | يَأْكُلُ | أَكَلَ |
mengurangkan | يَأْلِتُ | أَلَتَ |
menyatukan | يَأْلَفُ | أَلَفَ |
arah/perintah | يَأْمُرُ | أَمَرَ |
membenarkan/izinkan | يَأْذِنُ | أَذِنَ |
tawan/ikat | يَأْسِرُ | أَسَرَ |
sedih/dukacita | يَأْسَفُ | أَسِفَ |
mengharapkan/cita-cita | يَأْمَلُ | أَمَلَ |
percaya/selamat | يَأْمَنُ | أَمِنَ |
tahu/nampak (mempunyai pengetahuan) | يَأْنَسُ | أَنَسَ |
tadi | يَأْنَفُ | أَنِفَ |
B) Fi'il dengan hamzah ditengah kalimat
menjerit minta tolong | يَجْأَرُ | جَأَرَ |
sungguh-sungguh/berterusan | يَدْأَبُ | دَأَبَ |
mengepalai/memimpin | يَرْأَسُ | رَأَسَ |
melihat | يَرَى | رَأَى |
bertanya/meminta | يَسْأَلُ | سَأَلَ |
menjemukan | يَسْأَمُ | سَأَمَ |
celaka (sebelah kiri) | يَشْأَمُ | شَأَمَ |
tanam hidup-hidup | يَئِدُ | وَأَدَ |
berputus asa | يَيْأَسُ | يَئِسَ |
C) Fi'il dengan hamzah diakhir kalimat
memulakan/mencipta | يَبْدَأُ | بَدَأَ |
ambil peduli | يَعْبَأُ | عَبَأَ |
sentiasa | يَفْتَأُ | فَتَأَ |
berlengah-lengah | يَبْطَؤُ | بَطُؤَ |
mengambil sebahagian | يَجْزَأُ | جَزَأَ |
sembunyikan | يَخْبَأُ | خَبَأَ |
dahaga | يَظْمَأُ | ظَمِئَ |
membaca | يَقْرَأُ | قَرَأَ |
menjaga keselamatan/memelihara | يَكْلَأُ | كَلَأَ |
khabarkan/ceritakan | يَنْبَأُ | نَبَأَ |
bangkitkan/adakan/jadikan | يَنْشَأُُ | نَشَأَ |
memperolok-olok/mengejek | يَهْزَأُ | هَزِئَ |
No comments:
Post a Comment