ISIM MUSYTAQ ( إِسْمُ الْمُشْتَقُّ )
KETERANGAN LANJUT
KETERANGAN LANJUT
Seperti yang telah dimaklumkan sebelum ini, Isim Musytaq atau Isim Terbitan ialah Isim-Isim yang diambil (terjadi) daripada perkataan Masdar.
1. Wazan dan contoh ISM FAA'IL ( إِسْمُ الْفَاعِلِ ) :-
(i) Bagi Tsulatsi Mujarrad, wazannya Faa'ilun ( فَاعِلٌ ) - lihat senarai dibawah:-
Makna | اسم فاعل | مضارع | ماض |
tolong | نَاصِرٌ | يَنْصُرُ | نَصَرَ |
buka | فَاتِحٌ | يَفْتَحُ | فَتَحَ |
pukul | ضَارِبٌ | يَضْرِبُ | ضَرَبَ |
kira | حَاسِبٌ | يَحْسِبُ | حَسِبَ |
baik | حَاسِنٌ | يَحْسَنُ | حَسَنَ |
tahu | عَالِمٌ | يَعْلَمُ | عَلِمَ |
yang me- | sedang/akan | telah |
(ii) Bagi Tsulatsi Mudha'af, wazannya ada perubahan dengan Tasydid ( ـّـ ) - lihat senarai dibawah:-
Makna | اسم فاعل | مضارع | ماض |
hitung | عَادِدٌ > عَادٌّ | يَعْدَدُ > يَعُدُّ | عَدَدَ > عَدَّ |
sesat | ضَالِلٌ > ضَلٌّ | يَضْلِلُ > يَضِلُّ | ضَلَلَ > ضَلَّ |
kasih | وَادِدٌ > وَادٌّ | يَوْدَدُ > يَوَدُّ | وَدَدَ > وَدَّ |
yang me- | sedang/akan | telah |
(iii) Bagi Tsulatsi Ajwaf, wazannya ada perubahan disebabkan ada huruf-huruf Illat ( ى و ) - lihat senarai dibawah:-
Makna | اسم فاعل | مضارع | ماض |
kata | قَاوِلٌ > قَائِلٌ | يَقْوُلُ > يَقُوْلُ | قَوَلَ > قَالَ |
diri | قَاوِمٌ > قَائِمٌ | يَقْوُمُ > يَقُوْمُ | قَوَمَ > قَامَ |
keliling | طَاوِفٌ > طَائِفٌ | يَطْوُفُ > يَطُوْفُ | طَوَفَ > طَافَ |
jual | بَايِعٌ > بَائِعٌ | يَبْيِعُ > يَبِيْعُ | بَيَعَ > بَاعَ |
alir | سَايِلٌ > سَائِلٌ | يَسْيِلُ > يَسِيْلُ | سَيَلَ > سَالَ |
sukat | كَايِلٌ > كَائِلٌ | يَكْيِلُ > يَكِيْلُ | كَيَلَ > كَالَ |
yang me- | sedang/akan | telah |
(iv) Bagi Tsulatsi Naqis, wazannya juga ada perubahan disebabkan ada huruf-huruf Illat, kecuali ada Alif-Lam ( ال ) maka ( ى ) nya ditimbulkan semula - lihat senarai dibawah.
Makna | اسم فاعل | مضارع | ماض |
perang | غَازِوٌ > غَازٍ / الْغَازِى | يَغْزُزُ > يَغْزُوْ | غَزَوَ > غَزَا |
seru | دَاعِعٌ > دَاعٍ / الدَّاعِى | يَدْعُوُ > يَدْعُوْ | دَعَوَ > دَعَا |
maaf | عَافِوٌ > عَافٍ / الْعَافِى | يَعْفُوُ > يَعْفُوْ | عَفَوَ > عَفَا |
lontar | رَامِىٌ > رَامٍ / الرَّامِى | يَرْمِىُ > يَرْمِى | رَمَىَ > رَمَى |
pimpin | رَاعِىٌ > رَاعٍ / الرَّاعِى | يَرْعِىُ > يَرْعِى | رَعَىَ > رَعَى |
sisa | بَاقِىٌ > بَاقٍ / البَاقِى | يَبْقِىُ > يَبْقِى | بَقَىَ > بَقَى |
yang me- | sedang/akan | telah |
Bagi selain Tsulatsi (Rubaa'i, Khumaasi, Sudaasi), maka Ism Faa'il nya hendaklah berpandukan kepada Mudhari' nya, iaitu gantikan huruf ( ى ) dengan ( م ) yang dibaris Dhammah ( ـُـ ) dan dibariskan Kasrah ( ـِـ ) huruf sebelum akhirnya - lihat senarai dibawah.
Makna | اسم فاعل | مضارع | ماض |
ajar | مُعَلِّمٌ | يُعَلِّمُ | عَلَّمَ |
mulia | مُكْرِمٌ | يُكْرِمُ | أََكْرَامَ |
fikir | مُتَفَكِّرٌ | يَتَفَكَّرُ | تَفَكَّرَ |
pegang teguh | مُعْتَصِمٌ | يَعْتَصِمُ | إِعْتَصَمَ |
sombong | مُسْتَكْبِرٌ | يَسْتَكْبِرُ | إِسْتَكْبَرَ |
yang me- | sedang/akan | telah |
Tetapi bila Mudhari' nya berbentuk Ajwaf, haruslah baris Kasrah ( ـِـ ) tadi berpindah lagi kehuruf sebelumnya - lihat senarai dibawah.
Makna | اسم فاعل | مضارع | ماض |
dirikan | مُقْوِمٌ > مُقِيْمٌ | يُقْوِمُ > يُقِيْمُ | أَقْوَمَ > أَقَامَ |
patuh | مُطْوِعٌ > مُطِيْعٌ | يُطْيِعُ > يُطِيْعُ | أَطْوَعَ > أَطَاعَ |
lurus | مُسْتَقْوِيْمٌ > مُسْتَقِيْمٌ | يَسْتَقْوِمُ > يَسْتَقِيْمُ | إِسْتَقْوَمَ > إِسْتَقَامَ |
minta tolong | مُسْتَعْوِيْنٌ > مُسْتَعِيْنٌ | يَسْتَعْوِنُ > يَسْتَعِيْنُ | إِسْتَعْوَنَ > إِسْتَعَانَ |
yang me- | sedang/akan | telah |
2. Wazan dan contoh ISIM MAF'UL ( إِسْمٌ مَفْعُوْلٌ )
(i) Bagi Tsulatsi Mujarrad, wazannya Maf'uulun ( مَفْعُوْلٌ )
Makna | اسم مفعول | مضارع | ماض |
tolong | مَنْصُوْرٌ | يَنْصُرُ | نَصَرَ |
buka | مَفْتُوْحٌ | يَفْتَحُ | فَتَحَ |
pukul | مَضْرُوْبٌ | يَضْرِبُ | ضَرَبَ |
kira | مَحْسُوْبٌ | يَحْسِبُ | حَسِبَ |
baik | مَحْسُوْنٌ | يَحْسَنُ | حَسَنَ |
tahu | مَعْلُوْمٌ | يَعْلَمُ | عَلِمَ |
hitung | مَعْدُوْدٌ | يَعُدُّ | عَدَّ |
sesat | مَضْلُوْلٌ | يَضِلُّ | ضَلَّ |
kasih | مَوْدُوْدٌ | يَوَدُّ | وَدَّ |
yang di- | sedang/akan | telah |
(ii) Bagi Tsulatsi Ajwaf yang ada huruf Illat ( و ), wazannya dibuang satu huruf و nya, seperti contoh berikut:-
Makna | اسم مفعول | مضارع | ماض |
kata | مَقْوُوْلٌ > مَقُوْلٌ | يَقُوْلُ | قَالَ |
diri | مَقْوُوْمٌ > مَقُوْمٌ | يَقُوْمُ | قَامَ |
keliling | مَطْوُوْفٌ > مَطُوْفٌ | يَطُوْفُ | طَافَ |
yang di- | sedang/akan | telah |
(iii) Bagi Tsulatsi Ajwaf yang ada huruf Illat ( ى ), wazannya terpaksa juga dibuang huruf و nya, seperti contoh berikut:-
Makna | اسم مفعول | مضارع | ماض |
jual | مَبْيُوْعٌ > مَبِيْعٌ | يَبِيْعُ | بَاعَ |
alir | مَسْيُوْلٌ > مَسِيُلٌ | يَسِيْلُ | سَالَ |
sukat | مَكْيُوْلٌ > مَكِيْلٌ | يَكِيْلُ | كَالَ |
yang di- | sedang/akan | telah |
(iv) Bagi Tsulatsi Naqis yang asalnya ada dua huruf Illat ( وْوٌ ), maka wazannya terpaksa disatukan dengan Syaddah ( وّ ), seperti contoh berikut:-
Makna | اسم مفعول | مضارع | ماض |
perang | مَغْزُوْوٌ > مَغْزُوٌّ | يَغْزُوْ | غَزَا |
seru | مَدْعُوْوٌ > مَدْعُوٌّ | يَدْعُوْ | دَعَا |
maaf | مَغْفُوْوٌ > مَعْفُوُّ | يَعْفُوْ | عَفَا |
yang di- | sedang/akan | telah |
(v) Bagi Tsulatsi Naqis yang ada dua huruf Illat ( وْىٌ ), maka wazannya terpaksa dibuang huruf و dan disyaddahkan ( ىّ ) nya, seperti contoh berikut:-
Makna | اسم مفعول | مضارع | ماض |
lontar | مَرْمُوْىٌ > مَرْمِىٌّ | يَرْمِى | رَمَى |
pimpin | مَرْعُوْىٌ > مَرْعِىٌّ | يَرْعِى | رَعَى |
sisa | مَبْقُوْىٌ > مَبْقِىٌّ | يَبْقِى | بَقَى |
yang di- | sedang/akan | telah |
Bagi yang bukan Tsulatsi (Rubaa'i, Khumaasi dan Sudaasi), Isim Maf'ulnya hendaklah dilakukan seperti Isim Faa'il juga, iaitu gantikan huruf Mudhari' nya ( ى ) dengan ( م ), tetapi huruf sebelum akhirnya hendaklah dibaris dengan Fathah ( ـَـ ), seperti contoh berikut:-
Makna | اسم مفعول | مضارع | ماض |
ajar | مُعَلَّمٌ | يُعَلِّمُ | عَلَّمَ |
mulia | مُكْرَمٌ | يُكْرِمُ | أََكْرَامَ |
fikir | مُتَفَكَّرٌ | يَتَفَكَّرُ | تَفَكَّرَ |
pegang teguh | مُعْتَصَمٌ | يَعْتَصِمُ | إِعْتَصَمَ |
sombong | مُسْتَكْبَرٌ | يَسْتَكْبِرُ | إِسْتَكْبَرَ |
yang di- | sedang/akan | telah |
Tetapi bila Mudhari' nya berbentuk Ajwaf, maka Isim Maf'ulnya berubah pula, iaitu disebabkan oleh huruf2 Illat yang terpaksa ditukar ( و ى ) kepada ( ا ) untuk menyelaraskan barisnya; seperti contoh berikut:-
Makna | اسم مفعول | مضارع | ماض |
dirikan | مُقْوَمٌ > مُقَامٌ | يُقِيْمُ | أَقَامَ |
patuh | مُطْوَعٌ > مُطَاعٌ | يُطِيْعُ | أَطَاعَ |
lurus | مُسْتَقْوَمٌ > مُسْتَقَامٌ | يَسْتَقِيْمُ | إِسْتَقَامَ |
minta tolong | مُسْتَعْوَنٌ > مُسْتَعَانٌ | يَسْتَعِيْنُ | إِسْتَعَانَ |
yang di- | sedang/akan | telah |
3. Wazan dan contoh SIGHAH MUSYABBAHAH ( صِّفَةُالْمُشَابَّهَةُ )
Sifat Musyabbahah (sifat tetap) hanya terjadi dari Fi'il Lazim dan wazannya ada berbagai macam, antaranya seperti berikut:-
(i) فَعِلٌ : iaitu bagi perkataan2 yang menunjukkan senang atau susah, seperti:-
Makna | مؤنث | مذكر |
Yang senang; menggembirakan | فَرِحَةٌ | فَرِحٌ |
Yang susah; membosankan | ضَجِرَةٌ | ضَجِرٌ |
(ii) أَفْعَلُ : iaitu bagi perkataan2 rupa, warna, celaan, kebagusan, seperti:-
Makna | مؤنث | مذكر |
Yang merah | حَمْرَآءُ | أَحْمَرُ |
Yang tempang | عَرْجَآءُ | أَعْرَجُ |
(iii) فَعْلاَنُ : iaitu bagi perkataan2 yang kekosongan, kepenuhan, seperti:-
Makna | مؤنث | مذكر |
Yang kenyang | شَبْعَى | شَبْعَانُ |
Yang dahaga | عَطْشَى | عَطْشَانُ |
(iv) فَعِيْلٌ ، فُعَالٌ ، فَعَالٌ ، فَعَلٌ ، فَعْلٌ ، فُعْلٌ , seperti:-
Yang takut | جُبَّانٌ | Yang cerdik | شَهْمٌ | |
Yang keras | صَلْبٌ | Yang gagah | بَطَلٌ | |
Yang besar | عَظِيْمٌ | Yang berani | شُجَاعٌ |
(v) Sifat Musyabbahah yang selain Tsulatsi, wazanya seperti wazan Ism Faa'il, seperti:-
Betul perangai(nya) | = | مُسْتَقِيْمُ الأَخْلاَقِ |
Tenang hati(nya) | = | مُطْمَئِنُّ الْقَلْبِ |
Dan setiap Ism Faai'il dan Ism Maf'ul yang bukan dimaksudkan kejadian2 yang baharu, maka ia juga dianggap bersifat Musyabbahah, seperti:-
Yang bersih hati(nya) | = | طَاهِرُ الْقَلْبِ |
Yang terpuji tujuan-tujuan(nya) | = | مَحْمُوْدُ الْمَقَاصِدِ |
4. Wazan dan contoh Sighah Mubaalaghah ( صِيْغَةُالْمُبَآلَغَةِ )
Wazan2 yang digunakan antaranya seperti contoh berikut:-
Makna | صيفة مبالغة | اسم فاعل |
yang banyak kufur | كُفَّارٌ | كَافِرٌ |
Yang Amat Pengampun | غَفُوْرٌ | غَافِرٌ |
Yang Maha Berkuasa | قَدِيْرٌ | قَادِرٌ |
yang amat takut | حَذِرٌ | حَاذِرٌ |
yang pintar bertutur | مِقْوَالٌ | قَائِلٌ |
5. Wazan dan contoh ISM TAFDHIL ( إِسْمُ التَّفْضِيْلِ )
Wazan kepada Ism Tafdhill ialah أَفْعَلُ dan ia menunjukkan kelebihan, iaitu antara dua benda yang sama sifatnya, tetapi salah satu ada kelebihan dari yang lainnya, seperti:-
وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ
Dan fitnah itu lebih besar daripada pembunuhan.
Maka perkataan أَكْبَرُ = lebih besar itu menunjukkan bahawa Fitnah dan Pembunuhan itu sama mempunyai sifat bahayanya, tetapi bahaya Fitnah itu lebih besar dari bahaya Pembunuhan.
Wazan Ism Tafdhil ialah:-
Makna | مؤنث | مذكر |
lebih besar | كُبْرَى | أَكْبَرُ |
lebih kecil | صُغْرَى | أَصْغَرُ |
lebih dekat | قُرْبَى | أَقْرَبُ |
Ada juga terdapat Ism Tafdhil dari kata-kata خَيْرٌ dan شَرٌّ seperti berikut:
لَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللهِ وَرَحْمَةٌ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ
Nescaya (Sesungguhnya) keampunan dari Allah dan rahmatNya adalah lebih baik dari apa yang mereka itu himpunkan. (3:157)
أَفَأُنَبِّئُكُمْ بِشَرٍّ مِنْ ذَلِكُمُ
Mahukah aku khabarkan kepada kamu yang lebih buruk lagi daripada itu. (22:72)
Ism Tafdhil itu boleh diterbitkan dari semua Fi'il Tsulatsi Mujarrad yang sempurna tasrifnya, tetapi jika tidak menepati syarat itu maka Tafdhilnya itu akan menggunakan perkataan lain yang sesuai lalu disebutkan Masdarnya dengan berbaris Fathah ـَـ sebagai penjelas bandingannya, seperti:-
أَأَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاءُ بَنَاهَا
Adakah kamu (yang) lebih teguh kejadian ataukah langit yang dibinaNya? (79:27)
مَنْ أَضْعَفُ نَاصِرًا وَأَقَلُّ عَدَدًا
Siapakah yang lebih lemah pembantu dan lebih sedikit bilangan? (72:24)
فَلْيَنْظُرْ أَيُّهَا أَزْكَى طَعَامًا
Maka hendaklah ia perhatikan (periksa) yang mana dia (diantara penduduk disitu yang) lebih bersih makanannya.... (18:19)
Ism Tafdhil juga ada mepunyai tiga hal (situasi), iaitu:-
(i) Tidak menggunakan ال dan tidak Mudhaf (sandaran). Hal seperti ini mestilah ia Mufrad (menunjukkan satu), Muzakkar (menunjukkan jenis lelaki) dan Nakirah (tidak tentu siapa), kemudian disambungkan dengan مِنْ untuk Ism yang diTafdhilkan itu, seperti berikut:-
وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ
Kami lebih hampir kepadanya dari urat leher(nya) (50:16)
أَنَا أَكْثَرُ مِنْكَ مَالاً
Aku lebih banyak daripada engkau (akan) harta (18:34)
(ii) Ada menggunakan ال. Hal seperti ini haruslah disesuaikan dengan Ism yang dilebihkan itu, dan tidak dihubungkan dengan مِنْ bagi Ism yang diTafdhilkan itu, seperti berikut:-
مؤنث | مذكر | |
Mufrad (1) | هَذِهِ الصُّغْرَى | هَذَااْلاَصْغَرُ |
Mutsanna (dua) | هَتَانِ الصُّغْرَيَانِ | هَذَااْلاَصْغَرَانِ |
Jamak | هَـؤُلاَءِ الصُّغْرَيَاتُ | هَـؤُلاَءِ اْلاَصْغَرُوْنَ |
(iii) Mudhaf (sandaran). Dalam hal seperti ini haruslah diperhatikan dua perkara:-
(a) Mudhaf pada Ism Nakirah.
Apabila Mudhafnya pada Ism Nakirah (iaitu nama yang tidak ditentukan, seperti رَجُلٌ = seorang lelaki) , haruslah Tafdhil itu Mufrad dan Muzakkar, dan harus juga sesuai antara Ism yang dilebihkan itu dengan Ism yang di lebihinya, seperti:-
مُحَمَّدٌ أَكْبَرُ رَجُلٍ
Muhammad sebesar-besar lelaki.
زَيْنَبُ أَفْضَلُ امْرَأَةٍ
Zainab seutama-utama perempuan.
(b) Mudhaf pada Ism Maa'rifah
Apabila Mudhafnya pada Ism Maa'rifah (iaitu nama yang ditentukan, seperti الرَّجُلٌ = lelaki itu) tetapi disengajakan Tafdhilnya, iaitu yang dilebihkan itu sememangnya melebihi, maka bolehlah Ism Tafdhil-nya sesuai dengan Ism yang dilebeihi itu, atau boleh juga tidak disesuaikan, seperti:-
( الْأَنْبِيَاءُ أَفْضَلُ النَّاسِ ( أَفَاضِلُ النَّاسِ
Nabi-nabi itu seutama-utama manusia.
( مَرْيَمُ أَفْضَلُ النِّسَاءِ ( فُضْلَى النِّسَاءِ
Maryam itu seutama-utama perempuan.
Tetapi jika tidak disengajakan Tafdhil-nya, maka haruslah disesuaikan antara Ism yang melebihi, seperti:-
مُحَمَّدُ وَأِبْرَاهِيْمُ أَعْدَلاَ النَّاسِ
Muhammad dan Ibrahim seadil-adil manusia.
مَرْيَمُ وَفَاطِمَةُ فَضْلَيَا النِّسَاءِ
Maryam dan Fatimah seutama-utama manusia.
زَيْنَبُ الفُضْلَى
Zainab yang terutama
No comments:
Post a Comment