6. ISIM ZAMAN DAN ISIM MAKAN ( إِسْمُ الزَّمَانِ وَالْمَكَانِ )
Isim Zaman ialah Isim yang menunjukkan masa perbuatan itu berlaku, manakala Isim Makan ialah Isim yang menunjukkan tempat dimana perbuatan itu dilakukan.
Kedua-dua Isim ini mempunyai wazan yang sama seperti berikut:-
(i) مَفْعَلٌ : iaitu bila Fi'il Tsulatsi yang 'Ain Mudhari' nya berbaris Dhammah ( ـُـ ) atau Fathah ( ـَـ ), seperti:-
Makna | اسم زمان والمكان | مضارع |
Tempat atau Masa pergi | مَذْهَبٌ | يَذْهَبُ |
Tempat atau Masa melihat | مَنْظَرٌ | يَنْظُرُ |
Tempat atau Masa menolong | مَنْصَرٌ | يَنْصُرُ |
Bagi Fi'il Naqis, wazanya مَفْعَلٌ juga, tetapi huruf Illat diakhirnya tidak dibunyikan, misalnya:-
Makna | اسم زمان والمكان | مضارع |
Zaman/Tempat berusaha | مَسْعَى | يَسْعَى |
Zaman/Tempat melempar | مَرمىَ | يَرْمِى |
Zaman/Tempat membakar | مَشْوَى | يَشْوَى |
(ii) مَفْعِلٌ : iaitu Fi'il Tsulatsi yang 'Ain Mudhari' nya berbaris Kasrah ( ـِـ )
Makna | اسم زمان والمكان | مضارع |
Tempat/Zaman duduk | مَجْلِسٌ | يَجْلِسُ |
Tempat/Zaman berjanji | مَوْعِدٌ | يَعِدُ |
Tempat/Zaman turun | مَنْزِلٌ | يَنْزِلُ |
Dalam pada itu ada juga perkataan yang 'Ain Mudhari' nya bukan Kasrah ( ـِـ ) tetapi Dhammah ( ـُـ ) sedangkan Isim Zaman dan Makan nya berwazan ( مَفْعِلٌ ) tetapi hanya untuk perkataan-perkataan tertentu sahaja, seperti berikut:-
Makna | اسم زمان والمكان | مضارع |
Tempat/Zaman bersujud | مَسْجِدٌ | يَسْجُدُ |
Tempat/Zaman berpecah | مَفْرِقٌ | يَفْرُقُ |
Perhatikan perkataan-perkataan berikut ini:-
Makna | اسم زمان والمكان | مضارع |
terbit | مَشْرِقٌ | يَشْرُقُ |
terbenam | مَغْرِبٌ | يَغْرُبُ |
tumbuh | مَنْبِتٌ | يَنْبُتُ |
naik | مَطْلِعٌ | يَطْلُعُ |
tinggal | مَسْكِنٌ | يَسْكُنُ |
sangka | مَظِنَّةٌ | يَظُنُّ |
jatuh | مَسْقِطٌ | يَسْقُطُ |
mesra | مَرْفِقٌ | يَرْفُقُ |
kumpul | مَحْشِرٌ | يَحْشُرُ |
hembusan | مَنْخِرٌ | يَنْخُرُ |
berkumpul | مَجْمِعٌ | يَجْمَعُ |
Mustahak diketahui bahawa Ism Zaman dan Ism Makan dari selain Tsulatsi itu serupa wazan Maf'ulnya. Begitu juga cara Masdar dan Maf'ul dari bukan Tsulatsi itu bersamaan belaka. Oleh itu bagi mengenalnya dalam susunan kalimat hendaklah diperhatikan jalan ayat itu sendiri.
Banyak juga terdapat Sighah (bentuk) Ism Zaman dan Ism Makan itu terbit daripada Ism Jamid (asli) atas wazan مَفْعَلَةٌ iaitu bagi menunjukkan banyaknya benda itu pada satu tempat, misalnya:-
Wazan: مَفْعَلَةٌ
Makna | مَكَانٌ | Makna | أِسْمٌ جَامِدٌ | |
tempat singa banyak | مَأْسَدَةٌ | singa | أَسَدٌ | |
tempat singa jantan banyak | مَسْبَعَةٌ | singa jantan | سَبُعٌ | |
tempat timun banyak | مَقْثَأَةٌ | timun | قِثَّاءٌ | |
tempat epal banyak | مَتْفَحَةٌ | buah epal | تُفَّاحٌ |
7. ISIM ALAT ( إِسْمُ اْلآلَةِ )
Ism Alat ialah perkataan yang menunjukkan alat perkakas, dan wazannya ada tiga sahaja yang tertentu untuk Tsulatsi:-
a) | مِفْعَلٌ | misalnya : | Kikir (besi) | مِبْرَدٌ |
b) | مِفْعَالٌ | misalnya : | alat pembuka (anak kunci) | مِفْتَاحٌ |
c) | مِفْعَلَةٌ | misalnya : | penyapu | مِكْنَسَةٌ |
Dan banyak pula Ism Alat lainnya yang tidak dapat diqiaskan (asli), seperti:-
Pisau | = | سِكِّيْنٌ |
Pedang | = | سَيِّفٌ |
Jam | = | سَاعَةٌ |
No comments:
Post a Comment