Thursday, July 24, 2008

Pelajaran 18

Kita sambung pelajaran kali ini dengan membaca Ayat-Ayat berikut dan seterusnya menghafal terjemahan beberapa kalimah didalamnya:-

Surah 2 : Al-Baqarah ( Ayat 87 - 96 )

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ


وَلَقَدْ ءَاتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَقَفَّيْنَا مِن بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ وَءَاتَيْنَاَ
عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ أَفَكُلَّمَا جَاءَكُمْ رَسُولٌ
(87) بِمَا لاَ تَهْوَى أَنفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقاً كَذَّبْتُمْ وَفَرِيقاً تَقْتُلُونَ

(88) وَقَالُواْ قُلُوبُنَا غُلْفٌ بَل لَّعَنَهُمُ اللهُ بِكُفْرِهِمْ فَقَلِيلاً مَّا يُؤْمِنُونَ

وَلَمَّا جَاءَهُمْ كِتَابٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ وَكَانُواْ مِن قَبْلُ
يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُواْ فَلَمَّا جَاءَهُمْ مَّا عَرَفُواْ كَفَرُواْ بِهِ
(89) فَلَعْنَةُ اللهِ عَلَى الْكَافِرِينَ

بِئْسَمَا اشْتَرَوْاْ بِهِ أَنفُسَهُمْ أَن يَكْفُرُواْ بِمَا اَنْزَلَ اللهُ بَغْياً
اَنْ يُنَزِّلُ اللهُ مِن فَضْلِهِ عَلَى مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ فَبَآؤُواْ بِغَضَبٍ
(90) عَلَى غَضَبٍ وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ مُّهِينٌ

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ ءَامِنُواْ بِمَا أَنزَلَ اللهُ قَالُواْ نُؤْمِنُ بِمَآ أُنزِلَ عَلَيْنَا
وَيَكْفُرونَ بِمَا وَرَاءَهُ وَهُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقاً لِّمَا مَعَهُمْ قُلْ فَلِمَ تَقْتُلُونَ
(91) أَنبِيَاءَ اللهِ مِنْ قَبْلُ إِنْ كُنتُم مُّؤْمِنِينَ

وَلَقَدْ جَاءَكُمْ مُّوسَى بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِن بَعْدِهِ
(92) وَأَنتُمْ ظَالِمُونَ

وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُواْ مَا ءَاتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ
وَاسْمَعُواْ قَالُواْ سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا وَاُشْرِبُواْ فِي قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِكُفْرِهِمْ
(93) قُلْ بِئْسَمَا يَأْمُرُكُمْ بِهِ إِيـمَانُكُمْ إِن كُنتُمْ مُّؤْمِنِينَ

قُلْ إِنْ كَانَتْ لَكُمُ الدَّارُ الآَخِرَةُ عِندَ اللهِ خَالِصَةً مِّنْ دُونِ النَّاسِ
(94) فَتَمَنَّوُاْ الْمَوْتَ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ

(95) وَلَنْ يَتَمَنَّوْهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ وَاللهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمينَ

وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَى حَيَاةٍ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُواْ يَوَدُّ أَحَدُهُمْ
لَوْ يُعَمَّرُ اََلْفَ سَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَن يُعَمَّرَ
(96) وَاللهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ


Seterusnya sila hafalkan makna lafadz-lafadz berikut:-

telah Kami iringkan {87} = قَفَّيْنَا
Rasul-Rasul = الرُّسُلِ
Nabi Isa = عِيسَى
anak = اِبْنَ
Maryam = مَرْيَمَ
beberapa keterangan = الْبَيِّنَاتِ
telah memperkuatkan (teguhkan) Kami =اَيَّدْنَا
Ruh Suci = رُوحِ الْقُدُسِ
telah datang ia = جَاءَ
seorang Rasul = رَسُولٌ
ia ingin (p) = تَهْوَى
telah sombong kamu = اِسْتَكْبَرْتُمْ
telah mendustakan mereka = كَذَّبْتُمْ
ada tutupan {88} = غُلْفٌ
telah mengutuk ia = لَعَنَ
kekufuran = كُفْرِ
manakala {89} = لَمَّا
mereka minta kemenangan = يَسْتَفْتِحُونَ
telah kenal mereka = عَرَفُواْ
kutukan = لَعْنَةُ
sejahat-jahat barang yang (amat jahat) {90} = بِئْسَمَا
dengki = بَغْياً
Ia menurunkan = يُنَزِّلُ
kelebihan (kurniaan) = فَضْلِ
Ia kehendaki = يَشَاءُ
hamba-hambanya = عِبَادِهِ
yang menghinakan = مُهِينٌ
belakang (sebalik) {91} = وَرَاءَ
kerana apa (kenapa) = لِمَا
Nabi-Nabi = أَنبِيَاءَ
dengarkan olehmu {93} = اسْمَعُواْ
telah mendengar kami = سَمِعْنَا
telah derhaka kami = عَصَيْنَا
telah diberi minum orang mereka = أُشْرِبُواْ
ia menyuruh = يَأْمُرُ
kepercayaan = اِيـمَانُ
telah ada ia (p) {94} = كَانَتْ
kampung (negeri) = الدَّارُ
yang tertentu = خَالِصَةً
harapkan (inginkan) olehmu = تَمَنَّوُاْ
mereka mengharapkan (inginkan/bercita2) {95} = يَتَمَنَّوْا
selama-lamanya = أَبَدًا
telah mendahulukan ia (p) = قَدَّمَتْ
engkau mesti dapati (jumpai) {96} = تَجِدَنَّ
lebih tamak (seloba-loba) = أَحْرَصَ
kehidupan = حَيَاةٍ
telah menyekutukan mereka = أَشْرَكُواْ
ia menyukai = يَوَدُّ
seseorang = أَحَدُ
ia dipanjangkan umur = يُعَمَّرُ
seribu = أَلْفَ
tahun = سَنَةٍ
yang menjauhkan = مُزَحْزِحِ
Amat melihat = بَصِيرٌ


Setelah berjaya mengingati pengertian kalimah-kalimah diatas, sila terjemahkan dengan perlahan sehingga mahir. Kemudian berpindahlah ke muka Al-Quran anda sambil memperbaiki terjemahan dengan kata-kata tambahan yang terdapat dalam Bandingan Terjemahan dibawah ini.

BANDINGAN TEREJEMAHAN SURAH AL-BAQARAH (Ayat 87 - 96)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih.

87) Dan demi sesungguhnya, telah mendatangkan Kami (akan) Musa (akan) Kitab (Taurat), dan telah mengiringkan Kami daripada sesudahnya dengan Rasul-Rasul; dan telah mendatangkan Kami (akan) Isa anak Maryam (akan) beberapa keterangan, dan telah memperkuatkan Kami (akan) dia dengan Ruhil Qudus (Jibril). Adakah (patut) setiap kali telah datang ia (akan) kamu (oleh) seorang Rasul dengan (membawa) apa yang tidak ia ingin (oleh) diri-diri kamu, telah sombong kamu, maka satu puak telah mendustakan kamu, dan satu puak kamu bunuh.

88) Dan telah berkata mereka: "Hati-hati kami (ada) tutupan, tetapi (sebenarnya) telah mengutuk Ia (akan) mereka (oleh) Allah dengan kekufuran mereka, maka sedikit apa yang, mereka yang beriman.

89) Dan manakala telah datang ia (akan) mereka (oleh) sebuah kitab dari sisi Allah, yang membenarkan bagi apa yang berserta mereka, walhal telah adalah mereka daripada dahulu, mereka minta kemenangan (kecelakaan) atas segala yang telah kafir mereka. Manakala telah datang ia (akan) mereka (oleh) apa yang telah kenal mereka, telah mengingkari mereka akan dia. Maka kutukan Allah keatas orang-orang yang kafir.

90) Amat jahat apa yang telah menjual mereka dengan dia (akan) diri-diri mereka, bahawa mereka kufur akan apa yang telah menurunkan Ia daripada hamba-hambaNya. Telah kembali mereka dengan kemurkaan atas kemurkaan. Dan untuk orang-orang yang kafir, siksa yang menghinakan.

91) Dan apabila telah dikatakan orang ia bagi mereka: "Berimanlah olehmu akan apa yang telah menurunkan Ia (oleh) Allah", telah berkata mereka (mereka menjawab): "Kami beriman akan apa yang telah diturunkan orang ia keatas kami". Dan mereka ingkari akan apa yang dibelakangnya. Walhal dia, yang benar, yang membenarkan bagi apa yang berserta mereka. Katakan oleh engkau, "Kerana apa kamu membunuh (akan) Nabi-Nabi Allah daripada dahulu, jika telah adalah kamu orang-orang yang beriman?"

92) Dan demi sesungguhnya telah datang ia (akan) kamu (oleh) Musa dengan (membawa) beberapa keterangan kemudian telah mengambil kamu (akan) anak lembu daripada sesudahnya, padahal (sebenarnya) kamu orang-orang yang aniaya.

93) Dan (ingatlah) ketika telah mengambil Kami (akan) perjanjian kamu, dan telah mengangkatkan Kami keatas kamu bukit Thur: "Ambillah olehmu (akan) apa yang telah mendatangkan Kami dengan kuat, dan dengarlah olehmu". Telah berkata mereka, "Telah mendengar kami, dan telah derhaka kami". Dan telah diminumkan (diresapkan) orang mereka didalam hati-hati mereka anak lembu dengan (sebab) kekufuran mereka. Katakanlah oleh engkau, "Sejahat-jahat apa yang ia suruh (akan) kamu dengan dia (oleh) iman kamu, jika telah adalah kamu orang-orang yang beriman.

94) Katakan oleh engkau: "Jika (benar) telah adalah ia (khusus) untuk kamu negeri akhirat disisi Allah, tertentu daripada selain manusia, maka bercita-citalah olehmu (akan) mati, jika telah adalah kamu orang-orang yang benar.

95) Dan sekali-kali tidak akan mereka mencita-cita (mengingini) akan dia (kematian itu) selama-lamanya, dengan (sebab) apa yang telah mendahulukan/diperbuat ia (oleh) tangan-tangan mereka, walhal Allah amat mengetahui akan orang-orang yang zalim.

96) Dan engkau mesti dapati (akan) mereka seloba-loba manusia atas hidup, dan daripada segala yang telah menyekutui mereka akan Allah. Ia menyukai (oleh) seseorang mereka, jikalau ia dipanjangkan umur seribu tahun. Walhal tiadalah dia akan menjauhkan dia daripada siksa, bahawa (jikalau) ia dipanjangkan umur. Padahal Allah amat melihat akan apa yang mereka kerjakan.

TEREJEMAHAN SURAH AL-BAQARAH (Ayat 87 - 96) MENGIKUT SUSUNAN/USLUB TATABAHASA MALAYSIA

[87] Dan sesungguhnya Kami telah mendatangkan kepada Nabi Musa Kitab Taurat dan Kami susuli kemudian daripadanya dengan beberapa orang Rasul dan Kami berikan kepada Nabi Isa anak Mariam beberapa mukjizat serta Kami teguhkan kebenarannya dengan Ruhul Qudus (Jibril). Maka patutkah, setiap kali datang kepada kamu seorang Rasul membawa sesuatu (kebenaran) yang tidak disukai oleh hawa nafsu kamu, kamu (dengan) sombong takbur (menolaknya), sehingga sebahagian dari Rasul-rasul itu kamu dustakan dan sebahagian yang lain pula kamu membunuhnya?

[88] Dan mereka (kaum Yahudi) berkata pula: Hati kami tertutup (tidak dapat menerima Islam). (Sebenarnya hati mereka tidak tertutup) bahkan Allah telah melaknatkan mereka disebabkan kekufuran mereka, oleh itu maka sedikit benar mereka yang beriman.

[89] Dan ketika datang kepada mereka sebuah Kitab dari Allah (Al-Quran), yang mengesahkan apa yang ada pada mereka (Kitab Taurat), sedang mereka sebelum itu sentiasa memohon (kepada Allah) kemenangan atas kaum kafir musyrik (dengan kedatangan seorang Nabi pembawa Kitab itu). Setelah datang kepada mereka apa yang mereka sedia mengetahui kebenarannya (Nabi Muhammad dan Al-Quran), mereka mengingkarinya; maka (dengan yang demikian), laknat Allah menimpa orang-orang yang kafir ingkar itu.

[90] Sejahat-jahat perkara (yang mereka lakukan) ialah perbuatan mereka menjual kesenangan dirinya sendiri dengan mengingkari Al-Quran yang telah diturunkan oleh Allah, kerana dengki bahawa Allah menurunkan dari limpah kurniaNya (wahyu) kepada sesiapa yang dikehendakiNya di antara hamba-hambaNya (iaitu Nabi Muhammad s.a.w). Dengan sebab itu sudah sepatutnya mereka mendapat kemurkaan Allah bertalu-talu dan orang-orang yang kafir itu akan beroleh azab sengsara yang menghinakan.

[91] Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Berimanlah kamu kepada apa yang telah diturunkan oleh Allah (kepada Nabi Muhammad)", mereka menjawab: "Kami hanya beriman kepada apa yang telah diturunkan kepada kami (Taurat)". Dan mereka ingkarkan (Kitab) yang lain yang diturunkan kemudian daripadanya, padahal Al-Quran itu benar lagi mengesahkan Kitab Taurat yang ada pada mereka. Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika demikian mengapa kamu membunuh Nabi-nabi Allah pada masa yang lalu kalaulah kamu benar-benar orang-orang yang beriman?"

[92] Dan sesungguhnya telah datang kepada kamu Nabi Musa membawa keterangan-keterangan (mukjizat) kemudian kamu menyembah (patung) anak lembu sepeninggalannya dan kamu (dengan perbuatan itu) adalah orang-orang yang zalim.

[93] Dan (ingatlah) ketika Kami mengikat perjanjian setia dengan kamu semasa Kami angkatkan bukit Tursina itu ke atas kamu (sambil Kami berfirman): "Ambillah (dan amalkanlah ajaran Kitab Taurat) yang Kami berikan kepada kamu itu dengan bersungguh-sungguh dan dengarlah (apa yang diperintahkan kepada kamu dengan mematuhinya)." Mereka menjawab: "Kami dengar dan kami menderhaka". Sedang kegemaran menyembah (patung) anak lembu itu telah mesra dan sebati di dalam hati mereka, dengan sebab kekufuran mereka. Katakanlah (wahai Muhammad): "Amatlah jahatnya apa yang disuruh oleh iman kamu itu kalaulah kamu orang-orang yang beriman".

[94] Katakanlah (wahai Muhammad kepada kaum Yahudi): "Kalau Syurga negeri akhirat itu telah menjadi hak istimewa untuk kamu pada sisi hukum Allah, tidak boleh dicampuri oleh orang-orang lain (seperti yang kamu dakwakan itu), maka cita-citakanlah mati (supaya kamu dimatikan sekarang juga), jika betul kamu orang-orang yang benar".

[95] Dan sudah tentu mereka tidak akan mencita-citakan mati itu selama-lamanya, dengan sebab dosa-dosa yang telah mereka lakukan dan Allah sentiasa mengetahui akan orang-orang yang zalim itu.

[96] Demi sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) akan dapati mereka itu setamak-tamak manusia kepada hidup (yang lanjut masanya) dan (lobanya mereka kepada hidup itu) melebihi loba orang-orang kafir musyrik. Tiap-tiap seorang dari mereka suka kiranya dia boleh hidup seribu tahun, padahal umur panjang yang demikian, tidak akan dapat melepaskannya dari azab (yang disediakan oleh Allah) dan (ingatlah) Allah sentiasa melihat akan apa yang mereka lakukan.

No comments: