Sunday, July 6, 2008

Pelajaran 16

Dan seterunya kita sambung pelajaran kali ini dengan membaca Ayat-Ayat berikut:-

Surah 2 : Al-Baqarah ( Ayat 70 - 77 )

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ


قَالُواْ ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّن لَّنَا مَا هِيَ إِنَّ البَقَرَ تَشَابَهَ عَلَيْنَا
(70) وَإِنَّآ إِن شَاءَ اللهُ لَمُهْتَدُونَ

قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لاَّ ذَلُولٌ تُثِيرُ اْلأَرْضَ وَلاَ تَسْقِي الْحَرْثَ
مُسَلَّمَةٌ لاَّ شِيَةَ فِيهَا قَالُواْ الْئَآنَ جِئْتَ بِالْحَقِّ فَذَبَحُوهَا
(71) وَمَا كَادُواْ يَفْعَلُونَ

(72) وَإِذْ قَتَلْتُمْ نَفْساً فَادَّارَأْتُمْ فِيهَا وَاللهُ مُخْرِجٌ مَّا كُنتُمْ تَكْتُمُونَ

فَقُلْنَا اضْرِبُوهُ بِبَعْضِهَا كَذَلِكَ يُحْيِي اللَّهُ الْمَوْتَى وَيُرِيكُمْ ءَايَاتِهِ
(73) لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ

ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُم مِّنْ بَعْدِ ذَلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً
وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ اْلأَنْهَارُ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ
مِنْهُ الْمَاءَ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَمَا اللهُ
(74) بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ

أَفَتَطْمَعُونَ أَن يُؤْمِنُواْ لَكُمْ وَقَدْ كَانَ فَرِيقٌ مِّنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلاَمَ اللهِ
(75) ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِن بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ وَهُمْ يَعْلَمُونَ

وَإِذَا لَقُواْ الَّذِينَ ءَامَنُواْ قَالُواْ ءَامَنَّا وَإِذَا خَلاَ بَعْضُهُمْ إِلَىَ بَعْضٍ
قَالُواْ أَتُحَدِّثُونَهُم بِمَا فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ لِيُحَآجُّوكُم بِهِ عِندَ رَبِّكُمْ
(76) أَفَلاَ تَعْقِلُونَ

(77) أَوَلاَ يَعْلَمُونَ أَنَّ اللهَ يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَمَا يُعْلِنُونَ


Seterusnya sila hafalkan makna lafadz-lafadz berikut:-

lembu-lembu {70} = البَقَرَ
telah kesamaran ia = تَشَابَهَ
orang2 yang menerima pimpinan = مُهْتَدُونَ
dipergunakan {71} = ذَلُولٌ
ia membajak (p) = تُثِيرُ
ia menyirami (p) = تَسْقِي
ladang = الْحَرْثَ
yang disejahterakan = مُسَلَّمَةٌ
cacat cedera = شِيَةَ
sekarang = الآنَ
telah datang engkau; membawakan = جِئْتَ بِـ
telah menyembelih mereka = ذَبَحُو
telah hampir-hampir mereka = كَادُواْ
mereka perbuat = يَفْعَلُونَ
telah membunuh kamu {72} = قَتَلْتُمْ
telah bertuduh-tuduhan kamu = اِدَّارَأتُمْ
yang mengeluarkan = مُخْرِجٌ
pukulkan olehmu {73} = اِضْرِبُواْ
Ia perlihatkan = يُرِي
telah keras ia {74} = قَسَتْ
lebih sangat = أَشَدُّ
keras = قَسْوَةً
nescaya ada yang = لَمَا
ia terpancar = يَتَفَجَّرُ
ia terpecah belah = يَشَّقَّقُ
ia keluar = يَخْرُجُ
air = الْمَاءَ
ia runtuh = يَهْبِطُ
takut = خَشْيَةِ
yang lalai = غَافِلٍ
dari barang yang = عَمَّا
kamu sangat harap {75} = تَطْمَعُونَ
satu puak = فَرِيقٌ
mereka mendengar = يَسْمَعُونَ
perkataan/Firman = كَلاَمَ
mereka putarkan (mengubah/meminda) = يُحَرِّفُونَ
telah mengerti mereka = عَقَلُوْا
telah lenyap ia {76} = خَلاَ
kamu ceritakan = تُحَدِّثُونَ
telah membuka/menerangkan Ia = فَتَحَ
mereka membantah = يُحَآجُّوا
mereka sembunyikan/rahsiakan {77} = يُسِرُّونَ
mereka terangkan/zahirkan = يُعْلِنُونَ


Setelah berjaya mengingati pengertian kalimah-kalimah diatas, sila terjemahkan dengan perlahan sehingga mahir. Kemudian berpindahlah ke muka Al-Quran anda sambil memperbaiki terjemahan dengan kata-kata tambahan yang terdapat dalam Bandingan Terjemahan dibawah ini.

BANDINGAN TEREJEMAHAN SURAH AL-BAQARAH (Ayat 70 - 77)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih.

70) Telah berkata mereka, "Seru oleh engkau untuk kami (akan) Tuhan engkau (supaya) Ia terangkan kepada kami apa(kah) dia? Bahawasanya lembu-lembu telah sama serupa ia atas kami - dan bhawasanya kami, jika telah berkehendaka Ia (oleh) Allah - nescaya orang2 yang mendapat pertunjuk.

71) Telah berkata ia (Musa), "Bahawasanya Dia (Allah) Ia berkata, "Bahawasanya ia seekor lembu betina (yang) tidak (pernah) dipergunakan ia membajak (akan) bumi - dan tidak ia menyiram air (akan) ladang yang disejahterakan (terselamat/yang dijaga) - tiada cacat padanya". Telah berkata mereka, "Sekarang telah mendatangkan engkau akn kebenaran?" Lalu telah menyembelih mereka - dan tiada telah hampir2 mereka (hampir tidak dapat) mereka perbuat.

72) Dan (ingatlah) ketika telah membunuh kamu (akan) satu diri - lalu telah bertuduh-tuduhan kamu padanya - padahal Allah yang mengeluarkan (akan) barang yang telah ada kamu - kamu sembunyikan.

73) Maka telah berkata Kami, "Pukulkn olehmu akan dia (simati) dengan setengahnya (sebahagian daging lembu) - seperti itu(lah) menghidupkan Ia (oleh) Allah (akan) orang-orang yang mati - dan Ia perlihatkan (akan) ayat-ayatNya - mog-moga kamu - kamu mengerti.

74) Kemudian telah keras ia (oleh) hati-hati kamudaripada kemudian itu - maka dia seperti batu atau lebih sangat keras(nya) walhal daripada batu nescaya ada yang ia terpancar daripadanya sungai-sungai. Dan bahawasanya sebahagian daripadanya necaya ada yang ia terpecah-pecah lalu ia keluar daripadanya air - dan bahawasanya daripadanya nescaya ada yang ia runtuh daripada (kerana) takutkan Allah. Dan tiadalah Allah yang lalai daripada apa yang kamu kerjakan.

75) Adakah maka kamu sangat harapkan bahawa mereka beriman bagi kamu, walhal sesungguhnya telaha ada ia (satu) puak daripada mereka - mereka mendengar (akan) Perkataan Allah - kemudian mereka mengubah akandia daripada sesudah apa yang telah mengerti mereka akandia, walhal mereka - mereka mengetahui.

76) Dan apabila telah bertemu mereka (akan) segala yang telah beriman mereka - telah berkata mereka, " Telah beriman kami", dan apbila telah lesap (pergi) ia setengah mereka kepada setengah, telah berkata mereka, "Adakah kmu ceritakan (akan) mereka (akan) apa yang telah menerangkan Ia (oleh) Allah keatas kamu? Supaya kamu membantah (dengan berdebat) dengan dia disisi Tuhan kamu? Adakah maka tidak kamu berakal?"

77) Adakah dan (walhal) tiada mereka mengetahui bahawasanya Allah mengetahui (akan) barang yang mereka sembunyikan dan barang yang mereka zahirkan?

TEREJEMAHAN SURAH AL-BAQARAH (Ayat 70 - 77) MENGIKUT SUSUNAN/USLUB TATABAHASA MALAYSIA

[70] Mereka berkata lagi: "Pohonkanlah kepada Tuhanmu untuk kami, supaya diterangkanNya kepada kami lembu betina yang mana satu? Kerana sesungguhnya lembu yang dikehendaki itu kesamaran kepada kami (susah kami memilihnya) dan kami insya Allah akan mendapat petunjuk (untuk mencari dan menyembelih lembu itu)".

[71] Nabi Musa menjawab: "Bahawasanya Allah berfirman: Sebenarnya (lembu yang dikehendaki itu) ialah lembu betina yang tidak pernah digunakan untuk membajak tanah dan tidak pula (digunakan untuk mengangkut air) untuk menyiram tanaman; ia juga tidak cacat dan tidak ada belang pada warnanya". Mereka berkata: "Sekarang barulah engkau dapat menerangkan sifat-sifatnya yang sebenar". Maka mereka pun menyembelih lembu yang tersebut dan hampir-hampir mereka tidak dapat menunaikan (perintah Allah) itu.

[72] Dan (ingatlah), ketika kamu membunuh seorang manusia, kemudian kamu tuduh-menuduh sesama sendiri tentang pembunuhan itu, padahal Allah tetap menzahirkan apa yang kamu sembunyikan.

[73] Maka Kami (Allah) berfirman: "Pukullah si mati dengan sebahagian anggota lembu yang kamu sembelih itu". (Mereka pun memukulnya dan ia kembali hidup). Demikianlah Allah menghidupkan orang-orang yang telah mati dan memperlihatkan kepada kamu tanda-tanda kekuasaanNya, supaya kamu memahaminya.

[74] Kemudian sesudah itu, hati kamu juga menjadi keras seperti batu, bahkan lebih keras lagi. Padahal di antara batu-batu itu ada yang terpancar dan mengalir air sungai daripadanya dan ada pula di antaranya yang pecah-pecah terbelah lalu keluar mata air daripadanya dan ada juga di antaranya yang jatuh ke bawah kerana takut kepada Allah; sedang Allah tidak sekali-kali lalai daripada apa yang kamu kerjakan.

[75] (Sesudah kamu wahai Muhammad dan pengikut-pengikutmu mengetahui tentang kerasnya hati orang-orang Yahudi itu) maka bolehkah kamu menaruh harapan bahawa mereka akan beriman kepada seruan Islam yang kamu sampaikan itu, padahal sesungguhnya telah ada satu puak dari mereka yang mendengar Kalam Allah (Taurat), kemudian mereka mengubah dan memutarkan maksudnya sesudah mereka memahaminya, sedang mereka mengetahui (bahawa perbuatan itu salah)?

[76] Dan apabila mereka (orang-orang Yahudi pada zaman Rasulullah) bertemu dengan orang-orang yang beriman, mereka berkata: "Kami telah beriman"; dan apabila mereka berjumpa sesama sendiri, mereka berkata: "Patutkah kamu ceritakan kepada mereka (orang-orang Islam) dengan apa yang telah diterangkan oleh Allah kepada kamu (di dalam Kitab Taurat mengenai kebenaran Nabi Muhammad) untuk menjadikannya hujah (bukti) yang dapat mengalahkan kamu di sisi Tuhan kamu? Tidakkah kamu berakal?"

[77] (Mereka berani berkata demikian) dan tidakkah mereka ketahui bahawasanya Allah mengetahui apa yang mereka rahsiakan dan apa yang mereka zahirkan?

No comments: