Monday, September 1, 2008

KOLEKSI ZIKIR DAN DOA

ZIKIR SESUDAH SOLAT



(Dibaca 3 kali) أَسْتَغْفِرُاللَّه

"Aku mohon ampun kepada Allah"


اَللّهُمَّ أَنْتَ السَّلاَمُ ، وَمِنْكَ السَّلاَمُ ، تَبَارَكْتَ يَا ذَا الجَلاَلِ وَالإِكْرَامِ

"Ya Allah, Engkaulah yang memiliki Kesejahteraan, dan daripada-Mu asalnya kesejahteraan itu, segala keberkatan adalah milik Engkau Ya Allah, yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan."
[HR Muslim]


لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ، وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيءٍ قَدِيْرٌ. اَللَّهُمَّ لاَمَانِعَ لِمَا أَعْطَيْتَ، وَلاَ مُعْطِيَ لِمَا مَنَعْتَ، وَلاَ يَنْفَعُ ذَا الْجَدِّ مِنْكَ الْجَدُّ

"Tiada Tuhan melainkan Allah yang Satu, tiada sekutu bagi-Nya, bagi-Nya lah kerajaan dan bagiNya segala puji-pujian, dan Dia berkuasa diatas tiap-tiap sesuatu. Ya Allah, tiadalah yang dapat menahan apa-apa yang Engkau berikan, tiadalah pula yang dapat memberikan apa-apa yang Engkau tahan, dan tiadalah ia bermanfaat kepada sesiapa akan kekayaan dan kebesaran yang dimilikinya kecuali yang datang bersama Redha-Mu."
[HR Al-Bukhari dan Muslim]


لاَ إلهَ إلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ، وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ، لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ، لاَ إِلهَ إلاَّ اللهُ، وَلاَ نَعْبُدُ إِلاَّ إِيَّاهُ، لَهُ النِّعْمَةُ وَلَهُ الفَضْلُ وَلَهُ الثَّـنَاءُ الحَسَنُ. لاَ إِلهَ إلاَّ اللهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُوْنَ

"Tiada Tuhan melainkan Allah yang Satu, tiada sekutu bagi-Nya, bagi-Nya lah kerajaan dan bagiNya segala puji-pujian, dan Dia berkuasa diatas tiap-tiap sesuatu. Tiada daya mahupun upaya kecuali dengan Allah. Tiada Tuhan melainkan Allah, dan tiada yang berhak disembah melainkan Dia, dan bagiNya segala nikmat, keutamaan serta puji yang sebaik-baiknya. Tiada Tuhan melainkan Allah, kami bulatkan pengabdian kepada-Nya semata-mata walaupun tidak disukai oleh orang-orang kafir."
[HR Muslim]


(Diulang 33 kali) سُبْحَانَ اللهِ، والحَمْدُ للهِ، وَاللهُ أَكْبَرُ

"Maha Suci Allah, Segala Puji bagi Allah, Allah Maha Besar."


لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ، وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ

"Tiada Tuhan melainkan Allah yang Satu, tiada sekutu bagi-Nya, bagi-Nya lah kerajaan dan bagiNya segala puji-pujian, dan Dia berkuasa diatas tiap-tiap sesuatu."
[HR Muslim]


(قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ ...... (سورة الإخلاص

(قُلْ أَعوذُ بِرَبِّ الفَلَقِ ...... ( سورة الفلق

(قُلْ أَعُوْذُ بِرَبِّ النّاس ...... ( سورة الناس

Dibaca 3 kali selepas solat Subuh dan Maghrib, dan dibaca sekali sahaja bagi solat-solat yang lain.
[HR Abu Daud dan Nasaa'i]


اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلا نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلا بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ وَلا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ

"Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang tetap hidup, Yang kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki Segala Yang ada di langit dan Yang ada di bumi. tiada sesiapa Yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan Dengan izinNya. Yang mengetahui apa Yang ada di hadapan mereka dan apa Yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa Yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya)."
[Ayat Kursi : al-Baqarah (2): 255]


لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ، يُحْيِيْ وَيُمِيْتُ وَهُوَ عَلَىْ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ

"Tiada Tuhan melainkan Allah yang Satu, tiada sekutu bagi-Nya, bagi-Nya lah kerajaan dan bagiNya segala puji-pujian, dan Dia berkuasa diatas tiap-tiap sesuatu." (Dibaca 10 kali selepas solat Subuh dan Maghrib)
[HR At-Tarmizi]


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ عِلْماً نَافِعاً وَرِزْقاً طَيِّباً وَعَمَلاً مُتَقَبَّلاً

"Ya Allah! Sesungguhnya aku bermohon kepadaMu ilmu-ilmu yang berguna, dan rezki yang halal lagi baik dan amalan-amalan yang diterima." (Dibaca selepas solat Subuh selepas salam)
[HR Ibnu Majah]


Doa-Doa Rasulullah s.a.w.

Doa adalah ibadah yang sangat agung, yang tidak boleh dipalingkan kepada selain Allah SWT. Hakikat doa adalah menunjukkan ketergantungan kita kepada Allah Azza wa Jalla dan berlepas diri dari daya dan upaya makhluk. Doa merupakan tanda Ubudiyah (penghambaan diri secara total kepada Allah SWT). Doa juga merupakan lambang kelemahan manusia. Di dalam ibadah doa terkandung pujian terhadap Allah SWT. Disamping itu terkandung juga sifat penyantun dan pemurah bagi Allah Yang Maha Pemurah. Oleh sebab itu Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

"Doa itu adalah ibadah." (HR. Tirmidzi)

Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam adalah seorang yang banyak berdoa, memohon dan menunjukkan ketergantungan kepada Allah SWT. Beliau sangat menyukai kalimah-kalimah yang ringkas namun sarat makna dan juga menyukai ucapan-ucapan doa.
Di antara doa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam adalah:

"Ya Allah, tolonglah daku dalam menjalankan agama yang merupakan pelindung segala urusanku. Elokkanlah urusan duniaku yang merupakan tempat aku mencari kehidupan. Elokkanlah urusan akhiratku yang merupakan tempat aku kembali. Jadikanlah kehidupanku ini sebagai tambahan segala kebaikan bagiku dan jadikanlah kematianku sebagai ketenangan bagiku dari segala kejahatan." (HR. Muslim)

Di antara doa beliau adalah :

"Ya Allah, Yang Maha Mengetahui yang ghaib dan yang nyata. Ya Rabb Pencipta langit dan bumi, Rabb segala sesuatu dan yang merajainya. Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan yang berhak disembah kecuali Engkau. Aku berlindung kepada-Mu dari kejahatan diriku, kejahatan setan dan bala tenteranya, atau aku melakukan kejahatan terhadap diriku atau yang aku tujukan kepada seorang muslim lain." (HR. Abu Daud)

Demikian pula doa berikut ini:

"Ya Allah, cukupilah aku dengan rezeki-Mu yang halal (supaya aku terhindar) dari yang haram, perkayalah aku dengan kurnia-Mu (supaya aku tidak meminta) kepada selain-Mu." (HR. At-Tirmidzi)

Di antara permohonan beliau kepada Allah SWT:

"Ya Allah, ampunilah dosaku, curahkanlah rahmat-Mu kepadaku dan temukanlah aku dengan teman yang tinggi darjatnya." (Muttafaq 'alaih)

Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam e senantiasa berdoa memohon kepada Allahu Ta'ala baik pada waktu lapang mahupun pada saat sempit. Pada peperangan Badar, beliau berdoa kepada Allah SWT hingga jatuh selendang beliau dari kedua pundaknya, memohon kepada Allah SWT agar menurunkan pertolongan bagi kaum muslimin dan menjatuhkan kekalahan atas kaum musyrikin. Beliau sering berdoa untuk dirinya sendiri, untuk keluarga dan ahli bait beliau, untuk sahabat-sahabat beliau bahkan untuk segenap kaum muslimin.



BEBERAPA DOA YANG BAIK DIBACA SESUDAH SOLAT FARDHU

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبَّ الْعَالَمِيْنَ حَمْداً يُوَافِى نِعْمَهُ، وَيُكَافِىءُ مَزِيْدَهُ، يَارَبَّنَا لَكَ الْحَمْدُ، كَمَا يَنْبَغِى لِجَلاَلِ وَجْهِكَ وَعَظِيْمِ سُلْطَانِكَ. اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِـهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ

"Segala puji tertentu bagi Allah Pemelihara seluruh alam. Pujian yang melengkapi nikmat-Nya dan menambahkan kelebihan-Nya. Wahai Tuhan kami, bagiMu segala puji-pujian yang selayaknya bagi kebesaran zatMu dan keagongan kekuasaanMu. Ya Allah, kurniakanlah rahmat dan sejahtera atas Nabi kami Muhammad dan keatas keluarganya dan semua sahabatnya."


اَللهُمَّ تَقَبَّلْ مِنَّا صَلاَتَنَا تآ مَّةً، وَاغْفِرْلَنَا ذُنُوْبَنَا عَامَّةً، وَلاَ تُعَذِّبْنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ، اِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْىءٍ قَدِيْرٌ

"Ya Allah! Terimalah solat kami dengan sempurna dan ampunilah dosa kami semuanya dan janganlah Engkau seksa kami pada hari kiamat. Sesungguhnya Engkau Maha Berkuasa keatas tiap-tiap sesuatu."


اَللَّهُمَّ سَلِّمْنَا وَسَلِّمْ دِيْنَنَا وَسَلِّمْ اِيْمَانَنَا وَسَلِّمْ تَوْحِيْدَنَا وَسَلِّمْ مَعْرِفَتَنَا وَسَلِّمْ أَرْوَاحَنَا وَسَلِّمْ أَجْسَادَنَا وَسَلِّمْ أَرْزَاقَنَا وَسَلِّمْ اِخْوَانَنَا مِنَ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ الأَحْيَاءِ مَنْهُمْ وَالأَمْوَاتِ

"Ya Allah, selamatkanlah kami dan selamatkanlah agama kami, dan selamatkanlah iman kami, dan selamatkanlah tauhid kami dan selamatkanlah ma'rifat kami, dan selamatkanlah rohani kami, dan selamatkanlah jasmani kami, dan selamatkanlah rezeki kami, dan selamatkanlah saudara-saudara kami sesama Islam dan sesama beriman, samada yang masih hidup ataupun yang sudah mati."


اَللَّهُمَّ أَحْيِيْنَا بِالاِيْمَانِ وَأَمِتْنَا بِالاِيْمَانِ وَاحْشُرْنََا بِالاِيْمَانِ وَأَدْخِلْنَا الْجَنَّةَ مَعَ الاِيْمَانِ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الْرَاحِمِيْنَ

"Ya Allah, hidupkanlah kami dengan iman, dan matikanlah kami dengan iman, dan himpunkanlah kami (dipadang Mahsyar) dengan iman, dan masukkanlah kami kedalam Syurga bersama iman, dengan rahmat Engkau, wahai Allah yang Maha Penyayang dari semua yang penyayang."


اَللَّهُمَّ أِنَّـا نَسْئَالُكَ مُوْجِبَاتِ رَحْمَتِكَ، وَعَزَائِمَ مَغْفِرَتِكَ، وَالْسَّلاَمَةَ مِنْ كُلِّ أِثْمٍ، وَالْغَنِيْمَةَ مِنْ كُلِّ بِرٍّ، وَالْفَوْزَ بِالْجَنَّةِ وَالنَّجَاةَ مِنَ النَّـارِ

"Ya Allah, sesungguhnya kami memohon kepadaMu segala yang dapat membawa kepada RahmatMu dan mendapat keampunanMu dan keselamatan dari segala dosa, dan keberuntungan (mengecapi) daripada segala kebajikan, dan kemenangan dengan Syurga dan terhindar dari api Neraka".


اَللَّهُمَّ الْطِفْ بِنَا فِى تَيْسِيْرِ كُلِّ عَسِيْرٍ فَأِنَّ تَيْسِيْرَ كُلِّ عَسِيْرٍ عَلَيْكَ يَسِيْرٌ. اَللَّهُمَّ يَسِّرْ لَنَا أُمُوْرَنَا مَعَ الرَّاحَةِ لِقُلُوْبِنَا وَأَبْدَانِنَا وَالسَّلآمَةِ وَالْعَـافِيَةِ فِى دِيْنِنَا وَدُنْيَانَا

"Ya Allah, lemah-lembutkanlah kami dengan mempermudahkan segala pekerjaan yang payah, kerana sesungguhnya mempermudahkan segala yang payah itu atas Engkau amat mudah. Ya Allah, mudahkanlah segala urusan kami sehingga tenteram bagi hati kami dan badan kami, serta keselamatan dan kesejahteraan pada agama dan dunia kami".


اَللَّهُمَّ إِنَّـا نَسْأَلُكَ سَلاَمَةً فِى الدِّيْنِ، وَعَافِيَةً فِى الْجَسَدِ، وَزِيَادَةً فِي العِلْمِ، وَبَرَكَةً فِي الرِّزْقِ، وَتَوْبَةً قَبْلَ الْمَوْتِ، وَرَحْمَةً عِنْدَ الْمَوْتِ، وَمَغْفِرَةً بَعْدَ الْمَوْتِ؛ اللَّهُمَّ هَوِّنْ عَلَيْنَا فِى سَكَرَاتِ الْمَوْتِ، وَالنَّجَاةِ مِنَ النَّارِ، وَالْعَفْوَا عِنْدَ الْحِسَابِ

"Ya Allah Tuhan kami, sesungguhnya kami memohon kepada Mu keselamatan dari segi agama dan kesihatan pada jasad, pertambahan ilmu pengetahuan, keberkatan rezeki, taubat sebelum mati, rahmat ketika mati, keampunan setelah mati; Ya Allah, permudahkanlah kami ketika menghadapi mati, dan hindarilah kami dari api neraka dan kemaafan ketika dilaksanakan perhitungan."


اَللَّهُمَّ اخْتِمْ لَنَا بِحُسْنِ الْخَاتِمَةِ، وَلآتَخْتِمْ عَلَيْنَا يَا الله بِسُوءِالْخَاتِمَةِ

"Ya Allah, akhirkan lah umur kami dengan kesudahan yang baik, dan janganlah Engkau akhirkan umur kami dengan kesudahan yang tidak baik."


رَبَّنَا لاَتُزِغْ قُلُوْبَنَا بَعْدَ أِذْهَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً اِنَّكَ اَنْتَ الْوَهَّابُ

"Ya Allah ya Tuhan kami, janganlah Engkau pisahkan hati-hati kami sesudah Engkau kurniakan kepada kami petunjuk; anugerahilah kepada kami akan rahmat kerana sesungguhnya Engkau Tuhan yang Maha Pengurnia."


رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

"Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat serta hindarkanlah kami daripada azab api neraka."


وَصَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنُ. سُبْحَانَ رَبَّكَ رَبِّ الْغِزَّةِ عَمَّا يَصِفُوْنَ وَسَلآمُ عَلَى الْمُرْسَلِيْنَ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ

"Salawat Allah dan salamNya kepada Nabi Muhammad (S.A.W.) dan keatas keluarga dan semua sahabat-sahabatnya. Maha Suci Tuhan ku, Tuhan Yang Mulia seperti apa yang mereka bayangkan, dan salam sejahtera keatas Rasul-Rasul, dan segala puji bagi Allah, Pemelihara seluruh alam."


Perhatian: Doa-doa diatas adalah dalam bentuk bacaan secara berjamaah. Walau bagaimana pun, berdasarkan Sunnah Rasulallah S.A.W., doa-doa adalah lebih afdhal dibaca secara bersendirian iaitu dengan mengubah ungkapan نَا ( kami ) kepada نِيْ / ىَ ( aku ), dsb.


DOA-DOA DALAM BENTUK BACAAN BERSENDIRIAN (SELEPAS SOLAT)

اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوذُبِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحَزَنِ وَأَعُوذُبِكَ مِنَ الْعَجْزِ وَالْكَسَلِ وَأَعُوذُبِكَ مِنَ الْجُبْنِ وَالْبُحْلِ وَالْفَشَلِ وَأَعُوذُبِكَ مِنْ غَلَبَةِ الدَّيْنِ وَقَهْرِ الْرِّجَالِ

“ Ya Allah, ya Tuhan ku, Aku mohon perlindungan denganMu dari keluh kesah dan dukacita, dari lemah dan malas, dan aku berlindung denganMu dari sifat pengecut dan bakhil serta gagal, dan aku berlindung denganMu dari dibebani hutang dan ancaman (kongkongan) manusia.”


اَللَّهُمَّ اَوْزِعْنِيْ اَنْ اَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِيْ أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ، وَاَنْ اَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ. وَاَصْلِحْ لِىْ فِيْ ذُرِّيَّتِىْ. اِنِّيْ تُبْتُ اِلَيْكَ وَاِنِّيْ مِنَ الْمُسْلِمِيْنَ

"Ya Allah ya Tuhanku, ilhamkanlah kepadaku supaya tetap bersyukur akan nikmat-nikmat Mu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kedua ibubapaku; dan supaya aku tetap mengerjakan 'amal soleh yang Engkau redha. Dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk kedalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepada Mu, dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadaMu)."


اَللَّهُمَّ اغْفِرْلِىْ وَلِوَالِدَيَّ وَارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّـيَانِيْ صَغِيْرًا

"Ya Allah, ampunilah segala dosaku dan dosa kedua ibubapaku serta kesihanilah mereka sebagaimana mereka mengasihani ku pada masa aku masih kecil."


اَللَّهُمَّ إِنِّيْ ظَلَمْتُ نَفْسِيْ ظُلْمًا كَثِيرًا، وَاِنَّهُ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوْبَ إِلاَّ أَنْتَ، فَاغْفِرْ لِيْ مَغْفِرَةً مِنْ عِنْدِكَ، وَارْحَمْنِيْ إِنَّكَ أَنْتَ الْغَفُوْرُ الرَّحِيْمُ

“Ya Allah! Sesungguhnya aku telah menganiaya diriku dengan penganiayaan yang banyak, dan tidak ada yang mampu mengampuni dosa-dosa kecuali Engkau. Oleh itu, ampunilah dosa-dosaku dengan keampunan dari sisiMu, dan kasihanilah aku. Sesungguhnya Engkau, Engkaulah (Tuhan) Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” [HR. Al-Bukhari dan Muslim]


اَللَّهُمَّ أَسْلَمْتُ نَفْسِيْ إِلَيْكَ، وَفَوَّضْتُ أَمْرِيْ إِلَيْكَ، وَوَجَّهْتُ وَجْهِيَ إِلَيْكَ، وَأَلْجَأْتُ ظَهْرِيْ إِلَيْكَ، رَغْبَةً وَرَهْبَةً إِلَيْكَ، لاَ مَلْجَأَ وَلاَ مَنْجَا مِنْكَ إِلاَّ إِلَيْكَ، آمَنْتُ بِكِتَابِكَ الَّذِيْ أَنْزَلْتَ وَبِنَبِيِّكَ الَّذِيْ أَرْسَلْتَ

“Ya Allah, aku menyerahkan diri-ku kepadaMu, aku menyerahkan urusanku kepadaMu, aku menghadapkan wajahku kepadaMu, aku menyandarkan diriku kepadaMu, karena senang (mendapatkan rahmatMu) dan takut pada (siksaan)-Mu (bila melakukan kesalahan). Tidak ada tempat perlindungan dan penyelamatan dari (ancaman)Mu, kecuali kepadaMu. Aku beriman pada Kitab yang telah Engkau turunkan, dan (kebenaran) NabiMu yang telah Engkau utus.”

(Rasulullah صلى الله عله وسلام bersabda kepada orang yang membaca do’a itu; “Jika kamu mati, maka kamu mati di atas fithrah.” HR. Al-Bukhari 11/13 dengan Fathul Baari dan Muslim 4/2081.)

No comments: