Wednesday, July 2, 2008

Pelajaran 15

Kita teruskan pelajaran dengan membaca Ayat-Ayat berikut:-

Surah 2 : Al-Baqarah ( Ayat 62 - 69 )

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ


إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَالَّذِينَ هَادُواْ وَالنَّصَارَى وَالصَّابِئِينَ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ
وَالْيَوْمِ اْلآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ
(62) وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ

وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُواْ مَا ءَاتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ
(63) وَاذْكُرُواْ مَا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ مِّنْ بَعْدِ ذَلِكَ فَلَوْلاَ فَضْلُ اللهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ
(64) لَكُنتُمْ مِّنَ الْخَاسِرِينَ

وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِينَ اعْتَدَواْ مِنكُمْ فِي السَّبْتِ فَقُلْنَا لَهُمْ
(65) كُونُواْ قِرَدَةً خَاسِئِينَ

(66) فَجَعَلْنَاهَا نَكَالاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهَا وَمَا خَلْفَهَا وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِينَ

وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ إِنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تَذْبَحُواْ بَقَرَةً
(67) قَالُواْ أَتَتَّخِذُنَا هُزُواً قَالَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ

قَالُواْ ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّن لَّنَا مَا هِيَ قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لاَّ فَارِضٌ
(68) وَلاَ بِكْرٌ عَوَانٌ بَيْنَ ذَلِكَ فَافْعَلُواْ مَا تُؤْمَرُوْنَ

قَالُواْ ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّن لَّنَا مَا لَوْنُهَا قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ
(69) صَفْرَاءُ فَاقِـعٌ لَّوْنُهَا تَسُرُّ النَّاظِرِينَ




Sila hafalkan makna lafadz-lafadz berikut:-

telah berugama Yahudi mereka {62} = هَادُواْ
orang2 Nasrani (Kristian) = النَّصَارَى
orang2 yang menyembah bintang = الصَّابِئِينَ
telah mengerjakan ia = عَمِلَ
amal soleh (yang baik) = صَالِحاً
upah (ganjaran) = أَجْرُ
telah mengambil Kami {63} = أَخَذْنَا
telah Kami angkatkan = رَفَعْنَا
Bukit Thur = الطُّورَ
ambil olehmu = خُذُواْ
kuat (teguh) = قُوَّةٍ
telah berpaling kamu {64} = تَوَلَّيْتُمْ
keutamaan (kelebihan) = فَضْلُ
jikalau tidak = لَوْلاَ
rahmat (kesihan) = رَحْمَتُهُ
orang2 yang rugi = الْخَاسِرِينَ
telah mengetahui kamu {65} = عَلِمْتُمُ
telah melampaui batas mereka = اِعْتَدَواْ
hari Sabtu (hari kelepasan) = السَّبْتِ
jadilah kamu = كُونُواْ
kera-kera = قِرَدَةً
orang2 yang hina = خَاسِئِينَ
telah Kami jadikan {66} = جَعَلْنَا
tauladan siksa = نَكَالاً
antara dua tangannya (hadapannya) = بَيْنَ يَدَيْهَا
belakang = خَلْفَ
satu nasihat (peringatan) = مَوْعِظَةً
Ia menyuruh {67} = يَأْمُرُ
kamu sembelih = تَذْبَحُواْ
lembu betina = بَقَرَةً
engkau ambil (jadikan) = تَتَّخِذُ
berolok-olok = هُزُواً
aku jadi = أَكُونَ
orang2 yang bodoh = الْجَاهِلِينَ
Ia nyatakan {68} = يُبَيِّن
apakah dia = مَا هِيَ
Ia berkata = يَقُولُ
yang sangat tua = فَارِضٌ
muda (dara) = بِكْرٌ
pertengahan = عَوَانٌ
antara = بَيْنَ
buat olehmu = اِفْعَلُواْ
diperintahkan orang kamu = تُؤْمَرُوْنَ
warna {69} = لَوْنُ
kuning = صَفْرَاءُ
sangat kuning (cemerlang) = فَاقِـعٌ
ia menyukakan = تَسُرُّ
orang2 yang melihat = النَّاظِرِينَ


Setelah berjaya mengingati pengertian kalimah-kalimah diatas, sila terjemahkan dengan perlahan sehingga mahir. Kemudian berpindahlah ke muka Al-Quran anda sambil memperbaiki terjemahan dengan kata-kata tambahan yang terdapat dalam Bandingan Terjemahan dibawah ini.

BANDINGAN TEREJEMAHAN SURAH AL-BAQARAH (Ayat 62 - 69)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih.

62) Bahawasanya segala yang telah beriman mereka - dan segala yang telah berugama Yahudi mereka; dan orang-orang Nasrani - dan orang2 yang menyembah bintang - barngsiapa telah beriman ia dengan Allah dan hari kemudian dan telah mengerjakan ia (akan) amal yang baik-baik - maka untuk mereka, upah-upah mereka disisi Tuhan mereka - dan tiada ketakutan atas mereka - dan tiada mereka, mereka berdusta.

63) Dan (ingatlah) tatkala telah mengambil Kami (akan) perjanjian kamu; dan telah mengangkat Kami akan kamu Bukit Thur,"Ambil olehmu (akan) barang yang telah mendatangkan Kami (akan) kamu dengan kuat, dan ingatlah olehmu (akan) barang yang didalamnya - supaya kamu, kamu bertaqwa.

64) Kemudian - telah berpaling kamu daripada sesudah itu - Maka jikalau tiada keutamaan Allah dan kesihannya - nescaya telah adalah kamu daripada orang2 yang rugi.

65) Dan nescaya sesungguhnya, telah mengetahui kamu (akan) segala yang - telah melampaui batas mereka daripada kamu pada hari Sabtu - maka telah berkata Kami bagi mereka, "Jadi(lah) olehmu kera-kera (selaku) orang2 yang hina".

66) Maka telah menjadikan Kami akan dia tauladan siksa - bagi barang yang antara dua tangannya (dihadapannya) dan barang yang dibelakangnya - dan (selaku) satu pengajaran bagi orang2 yang bertaqwa.

67) Dan (ingatlah) diwaktu - telah berkata ia (oleh) Musa kepada kaumnya: "Bahawasanya Allah - Ia perintahkan (akan) kamu - bahawa kamu menyembelih (akan) seekor lembu betina - Telah berkata mereka, "Adakah engkau ambil (akan) kami (sebagai) satu perolok-olokan? Telah berkata ia (Musa), " Aku berlindung dengan Allah bahawa aku jadi daripada orang2 yang bodoh".

68) Telah berkata mereka, "Seru oleh engkau untuk kami (akan) Tuhan engkau - (supaya) Ia terangkan untuk kami apa(kah) dia?" - Telah berkata ia (Musa), "Bahawasanya Dia (Allah) - telah berkata Ia - Bahawasanya dia seekor lembu betina - tidak sangat tua dan tidak sangat muda - pertengahan antara itu - maka perbuat olehmu (akan) barang yang diperintahkan orang akan kamu".

69) Telah berkata mereka, " Seru oleh engkau untuk kami (akan) Tuhan engkau (supaya) Ia terangkan bagi kami - apa(kah) arnanya?" - Telah berkata ia (Musa)' "Bahawasanya Dia (Allah) - Ia berkata, "Bahwasanya dia seekor lembu betina, kuning, sangat kuning warnanya - ia menyukakan (akan) orang-orang yang melihat".

TEREJEMAHAN SURAH AL-BAQARAH (Ayat 62 - 69) MENGIKUT SUSUNAN/USLUB TATABAHASA MALAYSIA

[62] Sesungguhnya orang-orang yang beriman, orang-orang Yahudi, orang-orang Nasaara (Nasrani) dan orang-orang Saabiin, siapa sahaja diantara mereka itu yang benar-benar beriman kepada Allah dan hari akhirat serta beramal soleh, maka mereka menerima pahala balasannya dari Tuhan mereka dan tidak ada kebimbangan kepada mereka dan mereka pula tidak akan berdukacita.

[63] Dan (ingatlah), ketika Kami mengambil perjanjian setia kamu semasa Kami angkatkan Gunung (Thursina) di atas kamu (sambil Kami berfirman): "Peganglah teguh-teguh apa yang telah Kami berikan kepada kamu (serta amalkanlah) dengan bersungguh-sungguh dan ingatlah selalu apa yang ada didalamnya, agar kamu bertaqwa".

[64] Kemudian sesudah itu kamu membelakangkan perjanjian setia kamu itu (tidak menyempurnakannya); maka kalau tidaklah kerana limpah kurnia Allah dan belas kasihanNya kepada kamu (dengan membuka pintu taubat), nescaya menjadilah kamu dari golongan orang-orang yang rugi.

[65] Dan sesungguhnya kamu telah mengetahui (bagaimana buruknya akibat) orang-orang di antara kamu yang melanggar (larangan) pada hari Sabtu, lalu Kami berfirman kepada mereka: "Jadilah kamu kera yang hina".

[66] Maka Kami jadikan apa yang berlaku itu sebagai suatu hukuman sebagai tauladan bagi orang-orang yang ada pada masa itu dan orang-orang yang datang kemudian dan suatu pelajaran bagi orang-orang yang bertaqwa.

[67] Dan (ingatlah), ketika Nabi Musa berkata kepada kaumnya: "Sesungguhnya Allah menyuruh supaya kamu menyembelih seekor lembu betina". Mereka berkata: "Adakah engkau hendak menjadikan kami ini permainan?" Nabi Musa menjawab: "Aku berlindung kepada Allah daripada menjadi salah seorang dari golongan yang jahil (yang melakukan sesuatu yang tidak patut)".

[68] Mereka berkata pula: "Berdoalah kepada Tuhanmu untuk kami, supaya diterangkanNya kepada kami bagaimana (sifat-sifat) lembu itu?". Nabi Musa menjawab: "Bahawasanya Allah berfirman: Bahawa (lembu betina) itu ialah seekor lembu yang tidak terlalu tua dan tidak terlalu muda, pertengahan (umurnya) di antara itu; maka kerjakanlah apa yang diperintahkan kepada kamu melakukannya".

[69] Mereka berkata lagi: "Pohonkanlah kepada Tuhanmu untuk kami, supaya diterangkanNya kepada kami apa warnanya?". Nabi Musa menjawab: "Bahawasanya Allah berfirman: Bahawa (lembu betina) itu ialah seekor lembu kuning, kuning tua warnanya, lagi menyukakan orang-orang yang melihatnya".

No comments: