Wednesday, July 9, 2008

Pelajaran 17

Kita sambung pelajaran kali ini dengan membaca Ayat-Ayat berikut dan seterusnya menghafal terjemahan beberapa kalimah didalamnya:-

Surah 2 : Al-Baqarah ( Ayat 78 - 86 )

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ


(78) وَمِنْهُمْ أُمِّـيُّونَ لاَ يَعْلَمُونَ الْكِتَابَ إِلاَّ أَمَانِيَّ وَإِنْ هُمْ إِلاَّ يَظُنُّونَ

فَوَيْلٌ لِّلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَـذَا مِنْ عِندِ اللهِ
لِيَشْتَرُواْ بِهِ ثَمَناً قَلِيلاً فَوَيْلٌ لَّهُم مِّمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ
(79) وَوَيْلٌ لَّهُمْ مِّمَّا يَكْسِبُونَ

وَقَالُواْ لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلاَّ أَيَّاماً مَّعْدُودَةً قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِندَ اللهِ عَهْدًا
(80) فَلَن يُخْلِفَ اللهُ عَهْدَهُ أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ

بَلَى مَن كَسَبَ سَيِّئَةً وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِيـئَتُهُ فَأُوْلَـئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ
(81) هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ

وَالَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أُولَـئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ
(82) هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ

وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لاَ تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللهَ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً
وَذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَقُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْناً وَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ
(83) وَءَاتُواْ الزَّكَاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلاَّ قَلِيلاً مِّنكُمْ وَأَنتُم مِّعْرِضُونَ

وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ لاَ تَسْفِكُونَ دِمَاءَكُمْ وَلاَ تُخْرِجُونَ أَنفُسَكُم
(84) مِّنْ دِيَارِكُمْ ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَأَنتُمْ تَشْهَدُونَ

ثُمَّ أَنتُمْ هَـؤُلاَءِ تَقْتُلُونَ أَنفُسَكُمْ وَتُخْرِجُونَ فَرِيقاً مِّنكُم مِّنْ دِيَارِهِمْ
تَظَاهَرُونَ عَلَيْهِم بِاْلإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَإِن يَأ ْتُوكُمْ أُسَارَى تُفَادُوهُم
وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْرَاجُهُمْ أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ
فَمَا جَزَاءُ مَن يَفْعَلُ ذَلِكَ مِنكُمْ إِلاَّ خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا
(85) وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَى أَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ

أُولَـئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُاْ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالآَخِرَةِ فَلاَ يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ
(86) وَلاَ هُمْ يُنصَرُونَ




Seterusnya sila hafalkan makna lafadz-lafadz berikut:-

orang2 yang buta-huruf {78} = أُمِّـيُّونَ
angan-angan (dongengan) = أَمَانِيَّ
kecelakaan = وَيْلٌ
mereka menulis = يَكْتُبُونَ
tangan-tangan = أَيْدِي
mereka menjual = يَشْتَرُواْ
telah menulis ia (p) = كَتَبَتْ
mereka usahakan = يَكْسِبُونَ
ia menyentuh (p) {80} = تَمَسَّ
beberapa hari = أَيَّاماً
yang dihitung = مَّعْدُودَةً
adakah (sudahkah) telah mengambil kamu = أَتَّخَذْتُمْ
ia menyalahi = يُخْلِفَ
bahkan {81} = بَلَى
telah mengusahakan ia = كَسَبَ
satu kejahatan = سَيِّئَةً
telah meliputi ia = أَحَاطَتْ
kesalahan (p) = خَطِيـئَتُ
kamu sembah {83} = تَعْبُدُونَ
dua ibubapa = الْوَالِدَيْنِ
buat kebaikan = إِحْسَاناً
yang empunya = ذِي
keluarga yang hampir = الْقُرْبَى
orang2 miskin = الْمَسَاكِينِ
yang baik = حُسْناً
orang2 yang berpaling = مِّعْرِضُونَ
kamu tumpahkan {84} = تَسْفِكُونَ
kamu keluarkan = تُخْرِجُونَ
kampung-kampung = دِيَارِ
telah mengakui kamu = أَقْرَرْتُمْ
kamu saksikan = تَشْهَدُونَ
kamu berbantu-bantuan {85} = تَظَاهَرُونَ
dosa = الإِثْمِ
melampaui batas = الْعُدْوَانِ
mereka datang = يَأتُوا
orang2 tawanan = أُسَارَى
kamu tebus = تُفَادُو
yang diharamkan = مُحَرَّمٌ
pengeluaran = إِخْرَاجُ
balasan = جَزَاءُ
kehinaan = خِزْيٌ
kehidupan = الْحَيَاةِ
dunia / yang dekat = الدُّنْيَا
kiamat = الْقِيَامَةِ
dikembalikan orang mereka = يُرَدُّونَ
diringankan orang ia {86} = يُخَفَّفُ


Setelah berjaya mengingati pengertian kalimah-kalimah diatas, sila terjemahkan dengan perlahan sehingga mahir. Kemudian berpindahlah ke muka Al-Quran anda sambil memperbaiki terjemahan dengan kata-kata tambahan yang terdapat dalam Bandingan Terjemahan dibawah ini.

BANDINGAN TEREJEMAHAN SURAH AL-BAQARAH (Ayat 78 - 86)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih.

78) Dan (sebahagian) aripada mereka (ada) orang2 yang ummi (buta huruf) tidak mereka mengetahui (akan) Kitab melainkan angan-angan. Dan tiadalah mereka melainkan mereka sangka-sangkakan.

79) Maka kecelakanlah bagi segala yang mereka menulis (akan) Kitab dengan tangan-tangan mereka, kemudian mereka berkata: "Ini daripada sisi Allah", supaya (dapat) mereka jual dengan dia - harga yang sedikit. Maka kecelakaan (itu) untuk mereka - daripada apa yang - telah menulis ia (oleh) tangan-tangan mereka - dan kecelakaan (itu) untuk mereka - daripada apa yang mereka usahakan.

80) Dan telah berkata mereka: "Sekali-kali tidak akan ia menyentuh (akan) kami (oleh) mereka melainkan beberapa hari yang dihitung". Katakanlah oleh engkau: "Adakah telah mengambil kamu disisi Allah (akan) satu perjanjian? Maka sekali-kali tidak akan Ia menyalahi (oleh) Allah (akan) janjiNya; atau (adakah) kamu berkata atas (Nama) Allah apa yang tidak kamu ketahui?

81) Bahkan - barang siapa telah mengusahakan ia (satu) kejahatan - dan telah meliputi ia dengannya (oleh) kesalahannya - maka orang-orang itu (ialah) penduduk-penduduk neraka - mereka didalamnya orang2 yang kekal.

82) Dan segala yang telah beriman mereka - dan telah mengerjakan mereka (akan) beberapa kebaikan - orang-orang itu (ialah) penduduk-penduduk syurga, mereka didalamnya orang2 yang kekal.

83) Dan (ingatlah) diwaktu - telah mengambil Kami (akan) perjanjian Bani Israil: "Tidak (boleh) kamu menyembah melainkan Allah; dan dengan dua ibubapa buat kebaikan - dan yang empunya kerabat - dan anak-anak yatim - dan orang-orang miskin - dan berkata-kata olehmu untuk manusia (kata-kata) yang baik - dan dirikan olehmu sembahyang dan datangkan (keluarkan) olehmu zakat". Kemudian telah berpaling kamu melainkan sedikit daripada kamu - walhal kamu orang-orang yang berpaling.

84) Dan (ingatlah) diwaktu - telah mengambil Kami (akan) perjanjian kamu (iaitu) tidak (boleh) kamu menumpahkan (akan) darah-darah kamu dan tidak boleh kamu mengeluarkan (akan) diri-diri kamu daripada kampung-kampung kamu. Kemudian telah mengakui kamu, walhal kamu, kamu saksikan.

85) Kemudian kamu orang-orang ini (Bani Israil) - kamu membunuh (akan) diri-diri kamu (kaum kamu) dan kamu keluarkan (akan) satu puak daripada kamu daripada kampung-kampung mereka - Kamu berbantu-bantuan keatas mereka dengan (cara) dosa dan melampaui batas - Walhal jika mereka datang (kepada) kamu (selaku) orang-orang tawanan kamu tebus (akan) mereka, walhal dia, yang diharamkan atas kamu pengeluaran mereka. Adakah kamu beriman dengan sebahagian Kitab dan kamu ingkari (akan) sebahagian yang lain? Maka tiada pembalasan orang yang ia membuat itu daripada kamu melainkan kehinaan dalam kehidupan dunia, dan hari qiamat akan dikembalikan orang mereka kepada yang lebih sangat siksa. Dan tiadalah Allah yang lalai dari apa yang mereka kerjakan.

86) Orang-orang itu, segala yang telah membeli mereka (akan) kehidupan dunia dengan akhirat - maka tiada akan diringankan orang ia dari mereka - siksa, dan tiada mereka ditolong orang mereka.


TEREJEMAHAN SURAH AL-BAQARAH (Ayat 78 - 86) MENGIKUT SUSUNAN/USLUB TATABAHASA MALAYSIA

[78] Dan di antara mereka pula ada orang-orang yang buta huruf, mereka tidak mengetahui akan isi Kitab Taurat kecuali dongengan belaka (iaitu penerangan-penerangan bohong dari ketua-ketua mereka) dan mereka hanyalah berpegang kepada sangkaan-sangkaan sahaja.

[79] Kecelakaan besar bagi orang-orang yang menulis Kitab Taurat dengan tangan mereka (lalu mengubah Kalam Allah dengan rekaan-rekaan mereka), kemudian mereka berkata: "Ini ialah dari sisi Allah", kerana mereka hendak menukarnya dengan harga (keuntungan dunia) yang sedikit. Maka kecelakaan besar bagi mereka disebabkan apa yang ditulis oleh tangan mereka dan kecelakaan besar bagi mereka dari apa yang mereka usahakan itu.

[80] Dan mereka berkata: "Kami tidak sekali-kali akan disentuh oleh api Neraka kecuali beberapa hari yang tertentu". Katakanlah (wahai Muhammad): "Adakah kamu sudah mendapat janji dari Allah supaya (dengan itu) Allah tidak akan memungkiri janjiNya, atau hanya kamu mengatakan atas nama Allah sesuatu yang tidak kamu mengetahuinya?"

[81] Sesungguhnya sesiapa yang berbuat dosa dan dia diliputi (ditenggelamkan) oleh dosanya itu, maka merekalah ahli Neraka, mereka kekal di dalamnya.

[82] Dan orang-orang yang beriman serta beramal soleh, merekalah ahli Syurga, mereka kekal di dalamnya.

[83] Dan (ingatlah wahai Muhammad), ketika Kami mengikat perjanjian setia dengan Bani Israil (dengan berfirman): Janganlah kamu menyembah melainkan Allah dan berbuat baiklah kepada kedua ibu bapa dan kaum kerabat dan anak-anak yatim, serta orang-orang miskin dan katakanlah kepada sesama manusia perkataan-perkataan yang baik dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat. Kemudian kamu berpaling membelakangkan (perjanjian setia kamu itu) kecuali sebahagian kecil dari kamu; dan sememangnya kamu orang-orang yang tidak menghiraukan perjanjian setianya.

[84] Dan (ingatlah), ketika Kami mengikat perjanjian setia dengan kamu: (Bahawa) janganlah kamu menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan) sesama sendiri dan janganlah kamu usir-mengusir sesama sendiri dari kampung masing-masing. Kemudian kamu telah berikrar akan mematuhi perjanjian setia itu dan kamu sendiri pula menjadi saksi (yang mengakui kebenarannya).

[85] Kemudian kamu ini (wahai Bani Israil), kamu berbunuh-bunuhan sesama sendiri dan kamu usir satu puak dari kaum kamu keluar dari kampungnya; kamu pula saling bantu-membantu (dengan orang lain) untuk menentang mereka dengan melakukan dosa dan penganiayaan; padahal kalau mereka datang kepada kamu sebagai orang tawanan, kamu tebus mereka; sedang perbuatan mengusir mereka diharamkan juga atas kamu. Sesudah itu maka patutkah kamu hanya percaya kepada sebahagian (dari isi) Kitab Taurat dan mengingkari akan sebahagian yang lain? Maka tiadalah balasan bagi orang yang berbuat demikian itu dari antara kamu, selain dari kehinaan ketika hidup di dunia dan pada hari kiamat akan ditolak mereka ke dalam azab seksa yang amat berat dan (ingatlah) Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan.

[86] Mereka itulah orang-orang yang membeli (mengutamakan) kehidupan dunia (dan kesenangannya) dengan (meninggalkan perintah-perintah Allah yang membawa kebahagiaan dalam kehidupan) akhirat; maka tidak akan diringankan azab seksa mereka (pada hari kiamat) dan mereka pula tidak akan diberikan pertolongan.

No comments: